Ett historiskt P

Den sextonde veckan och en utmaning på bokstaven P. Nu börjar det verkligen tryta i både titel- och författarlistan, men jag fick ändå ihop en hel utmaning den här gången i motsats till förra veckan. Men nästa vecka är ju bara så körd, i alla fall för min del. Hoppas innerligt att det är fler än jag som inte riktigt är kompis med bokstaven Q ... :)

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven P?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven P?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. personligheter, pirater, påvar eller Persien. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Veckans titelbok måste ju bara bli den fantastiska romanen "Purpur" av Vibeke Løkkeberg. Tyvärr har jag ju även denna gång, som så många gånger förr, helt glömt av vad den handlar om ...

2. Strax före årets bokmässa släpptes den första boken om kyrkoherde Simon Eldfeldt, en historisk deckare av Johanna Limme och Martin Palmqvist. Handlingen är förlagd till den lilla blekingska staden Karlshamn och året är 1897. Stadens dignitärer håller på att förbereda för ett kungabesök när en rad oförklarliga mord inträffar. Och det blir den korpulente och sifferkunnige kyrkoherdens uppgift att lösa brotten. Spännande och nyskapande!

3. Denna vecka väljer jag två böcker på samma tema, nämligen Pompeji, och båda böckerna utspelar sig strax före det ödesdigra vulkanutbrottet. Den första boken, som är skriven av Maja Lundgren, är en komisk berättelse om folket i den antika staden Pompeji. Den andra boken är en spännande thriller skriven av Robert Harris. Tyvärr är ingen av böckerna någon fullpoängare, men som det brukar heta ... smaken e som baken ...

Kommentarer

  1. Snodde jag din P-titel, Lutter? ;)

    SvaraRadera
  2. Nej inte riktigt, men jag upptäckte alltför sent, när inlägget var publicerat, att du tagit upp titeln/författaren redan tidigt i utmaningen....men boken är så bra så den förtjänar att nämnas en gång till.

    SvaraRadera
  3. Bättre sent än aldrig är jag klar med P. Q känns lite svårare ...

    SvaraRadera
  4. Trodde att jag svarat men det måste ha kommit bort. Nej, du snodde inte mitt förstahands val när det gällde P (som i Penney), det var snarare jag som snodde ditt...upptäckte inte förrän inlägget var postat och klart att du använt den tidigt i utmaningen. Men det är en så bra bok så den förtjänar att få vara med två gånger :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel