tisdag 9 november 2010

Ett historiskt O

Denna helgen har jag haft lite otur eftersom Blogger varit så himla envis och inte låtit mig ladda upp bilder på bloggen, därav den något sena posten. Otur eller inte, men bokstaven O var verkligen inte att leka med. Hade knappt några val kvar alls, men lyckades tillslut få ihop en någotsånär komplett lista.

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven O?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven O?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. odödlighet, Osmanska riket, olycka eller ordnar (t.ex. hemliga). Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Veckans titelbok heter "Outlaw" och är skriven av Tony Lee. Det är en grafisk roman om Robin Hood som jag läste klart för bara några veckor sedan. Intressant eftersom den väver samman flera olika legender om Robin Hood, men är man uppvuxen med den version som visas i tv på jul blir man nog lite besviken ...

2. Kan inte komma på en enda författare på bokstaven O förutom Vibeke Olsson och om henne tycker jag inte ...

3. a) På temat ockultism tänker jag naturligtvis på den av mig precis färdiglästa serien "Rex Mundi" av Arvid Nelson. Kanske inte så väldigt historisk, utspelar sig i Paris under ett fiktivt 1930-tal, men har en hel del paralleller till både nutid och tiden kring Jesu födelse. Mycket oförklarliga händelser och massor av magiska krafter förenar de sex albumen. Bara så spännande ...

3. b) En bok jag läste för många år sedan och som vanligt inte minns så mycket av är "Samarkand" av Amin Maalouf. Som titeln antyder är större delen av handlingen förlagd till Samarkand, en stad som kan placeras i Orienten (om det är främre eller bortre är jag dock osäker på). En lite annorlunda bok som jag inte tror att så många känner till. Klart läsvärd!

4 kommentarer:

  1. Hej! Varifrån kommer de här utmaningarna? Jag har sett dem på en del bloggar. Kolla gärna in mina svar med mera på enligtceciliajonsson.blogspot.com. Du har en intressant blogg!!

    SvaraRadera
  2. Hej namne!

    Den här utmaningen är min alldeles egna. Jag hade under en tid funderat på att starta en, men inte hittat det ultimata ämnet förrän nu.

    Hoppas du kommer att följa denna tappra skara ända till "the bitter end" ... :)

    SvaraRadera
  3. Ok mitt bidrag till bokstaven O är klart. Ligger i startgroparna för P och jag kan nästan garantera att du kommer att sno mitt förstahandsval när det gäller titlar :-)

    SvaraRadera
  4. Nu är det svårt, men O är på plats i min blogg.

    SvaraRadera