"43 rätter med bulgur" av Funda Özyurt

ISBN 978-91-977774-1-4 | Storge, 2009 | 92 sidor

Många olika vitaminer och mineraler gör bulgur till en näringsrik produkt. Näringsvärdet per 100 gram okokt bulgur är omkring 350 kalorier, 68 gram kolhydrater, 7,7 gram kostfibrer, 12 gram proteiner och 1,3 gram fett. Bulgur är fritt från kolesterol, lättsmält, lämplig för vegetarisk kosthållning och, lagad på rätt sätt, mycket välsmakande. Till dess egenskaper hör att ge en långvarig känsla av mättnad. I många dietsammanhang ges bulgur allt större utrymme. Som ingrediens i såväl sallader som kalla och varma huvudrätter, erbjuder bulgur otaliga variationsmöjligheter. En del av rätterna i denna bok hör till de klassiska rätterna från Anatolien, medan andra är modernare varianter. Av bokens 43 rätter är 25 helt vegetariska, 14 rätter innehåller kött, 3 lagas med fisk och 1 med kyckling.

Trots att Sverige ganska nyligen stiftat bekantskap med bulgur, ökar intresset hela tiden. Än så länge används bulgur endast i enstaka salladsrätter och i naturell bulgurpilaff. Vi gav ut den här boken, för att man i Sverige skall kunna dra nytta av bulgurens många möjligheter.

"Jag stiftade bekantskap med bulgur redan för drygt 20 år sedan då jag besökte Turkiet för första gången, så för mig känns bulgur inte som någonting nytt. Visserligen använder jag det inte så ofta i min egen matlagning, men jag har det i alla fall hemma om andan skulle falla på. Måste väl också erkänna att jag inte gör så mycket annat med bulguren än kokar den och har den naturell till en kycklinggryta eller tillsammans med köttfärskebab. Förutom att bulgur anses som nyttigt är den också lättlagad och man kan ha den till många av olika saker, vilket ju också får ses som positivt.

Däremot finns det en del nackdelar med boken i sig, då främst bilderna. Bulgur med tomatpuré har en tendens att se brun ut på fotografierna, vilket gör att maträtterna inte alltid ser så aptitliga ut. Kanske inte mycket att göra åt, men man äter ju faktiskt mycket med ögat. Jag kan dock garantera att de rätter jag provat att laga smakade mycket bättre än de såg ut. Detta är en bok fylld med enkla tips för en lyckad måltid!"


[BBB]

Kommentarer

  1. Hej! Tack för tipset!
    Nu ligger boken i kassan (Bokus). Det blir lite långtråkigt i längden att endast göra bulgurpilaff (me!) men med denna bok får jag nog fler variationer! :)

    tack så mycket!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt