tisdag 5 oktober 2010

"Vecka 36" av Sofie Sarenbrant

ISBN 978-91-7351-682-2 | Damm, 2010 | 299 sidor

Sommarsäsongen i det lilla fiskeläget Brantevik är över för den här gången. För familjerna Winter och Malm har det varit en regnig semestervecka och stämningen är inte på topp. De bästa vännerna Johanna och Agnes är båda gravida och inom några få veckor kommer de att vara mammor. I ett försök att ändå avsluta vistelsen på ett bra sätt bestämmer sig paren för att gå och sjunga karaoke på den lokala hamnkrogen. Men något går fruktansvärt fel och på morgonen när de andra vaknar är Agnes borta. Agnes försvinnande blir veckans stora nyhet och polisen och media arbetar var och en på sitt håll för att finna en lösning på gåtan. Men det blir en kamp mot tiden och allt tar en oväntad vändning när en död kvinna hittas uppspolad på en strand ...

Läs mer på magstarkt.blogg.se

"Jag blir inte klok på den här boken. Gillar jag den eller inte? Kan faktiskt inte bestämma mig, i alla fall inte riktigt än så därför blir betyget därefter.

Det som jag stör mig på allra mest är att författaren tar upp en tråd, spinner lite på den och sen helt sonika släpper den. Tar upp en ny tråd, spinner osv. Vad det nu ska va bra för övergår mitt förstånd. Eftersom jag gillar ordning och reda hade jag önskat att alla lösa trådar bands ihop mot slutet. In my dreams. Kanske.

Annars är boken en riktig bladvändare, som någon annan recensent skrev, med bra tempo och små cliffhangers mot slutet av kapitlen. Men spännande är den inte, inte på det där nervpirrande sättet utan mer på ett lugnt tillbakalutat sätt. Man vill veta hur det går. Punkt slut.

Persongalleriet innehåller ett tiotal personer vilket gör att man inte hela tiden måsta stoppa upp och tänka efter: vem var nu den där figuren? Dessutom är de ganska väl beskrivna både till utseende och sätt. Vissa mer sympatiska än andra. Journalisten Rosenlund är visserligen värst, ett riktigt äckel. Men sådana ska det ju finnas också.

Utan att säga för mycket om slutet, så är nog epilogen en av de konstigaste jag läst. Och inte hittar jag någon info om boken kommer att få en uppföljare. Hoppas verkligen det, för så där kan ju inte boken sluta. Väl?"


[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar