tisdag 12 oktober 2010

Foyle's War - första säsongen (2002)

Speltid: 6 timmar 30 minuter
Genre: Kriminalserie
Regi: Jeremy Silberston
Manus: Anthony Horowitz
Skådespelare: Michael Kitchen, Honeysuckle Weeks, Anthony Howell m.fl.
Mer info.: www.imdb.com

Medan striderna rasar för fullt i 1940-talets Europa, utkämpar den slipade brittiske kriminalutredaren Christopher Foyle ett annat slags krig hemma i Hastings. En brottsvåg har brutit ut och med minimala medel ställs Foyle och hans kollegor mot smugglare, sabotörer, tjuvar och mördare som alla ser sin chans att utnyttja det rådande kaoset.

Avsnitt:
1. The German Woman
2. The White Feather
3. A Lesson in Murder
4. Eagle Day

"I England visades första säsongen av Foyle’s War hösten 2002, men till Sverige kom den inte förrän sommaren 2005 då den sändes i SVT. Varför jag inte såg den då har jag ingen aning om eftersom jag numera är en hängiven tittare. I vanliga fall är jag inte ett dugg intresserad av andra världskriget, läser eller ser nästan aldrig något från just denna tidsperiod. Så därför är jag faktiskt lite förvånad över att jag fallit så pladask för Foyle’s War. Karaktärerna gör ju visserligen halva serien och vem kan inte motstå den tystlåtne kommissarien, hans nyfikna chaufför och den snygge flygarsonen. Men det är det engelska landskapet, människorna, kriget, ja, allt bidrar till en verkligt spännande och underhållande deckare."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar