söndag 31 oktober 2010

Ett historiskt N

Vad tiden går!? Det är redan tre veckor sedan den förra utmaningen och det känns det verkligen inte som. Oktober har varit en sån där månad då jag i princip bara läst tidningen och inte alls känt för några romaner. Jag har visserligen tagit mig igenom ett antal seriealbum (jag föredrar egentligen ordet grafisk roman, det låter mer vuxet), men annars är det inte mycket annat än filmer som passeras min blick. Här kommer nu i alla fall äntligen veckans historiska romanutmaning, nu på bokstaven N ...

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven N?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven N?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Norge, nunnor, 1900-talet eller nybyggare. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Eftersom titlarna börjar ta slut så får det bli en barnbok denna veckan. "Nunnorna och hönsen" av Gudrun Wessnert utspelar sig i Venedig under historisk tid där nunnorna i klostret San Zaccaria drabbats av speldjävulen. Smårolig, men dock en barnbok ...

2. Veckans författare är Barbara Nadel som skriver deckare, bl.a. från nutidens Istanbul men också från London under andra världskriget. Och det är dom senare böckerna som naturligtvis platsar in här. Serien handlar om begravningsentreprenören Francis Hancock som i sin yrkesutövning stöter på en del märliga dödsfall. Ja, till och med mord. Hittills har på svenska utgivits två romaner, "Dödlig rättvisa" och "Sorgens arv".

3. a) Jag fortsätter på temat nunnor och deckare (fast kombinerat) och tipsar således om böckerna om syster Fidelma, en nunna i 600-talets England. Böckerna är skrivna av Peter Tremayne och även här har det hittills kommit ut två romaner på svenska, "Frälsande mord" och "Ärkebiskopens hemlighet".

3. b) En lite annorlunda bok är "Frost" av Roy Jacobsen. Den utspelar sig i Norden under sen vikingatid där vi får följa islänningen Gest på flykt undan rättvisan. Inte en av mina favoritromaner i genren och inte heller tidsmässigt, jag är annars mycket förtjust i just denna tidsperiod, men absolut läsvärd. Mycket kanske på grund av att Jacobsen är en av Nordens mest väletablerade författare.

2 kommentarer:

  1. Mitt N är klart.

    "Frost" har jag hört mycket om. Låter som något man borde läsa en gång.

    SvaraRadera
  2. Klar!
    Den här gången tog jag med ännu en bok som jag inte alls gillade (fast alla andra verkar tycka något annat).

    SvaraRadera