Ett historiskt L

Vecka tolv och bokstaven är således ett L. Under veckan som gått har jag läst mycket, främst på grund av förkylningen jag lyckades dra på min efter bokmässan. Även om jag mest nyst och snörvlat så har det ändå varit skönt med lite ledigt, men nu ska det bli kul att jobba igen på måndag.

Det är ju inte bara jag som haft problem med att plocka ut fyra boktips till varje utmaning, men denna veckan gick det riktigt bra ...

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven L?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven L?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. landsbygden, Latinamerika, legender eller litteratur. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Jag brukar inte läsa äldre svenska författare, men tack vare en tv-serie som gick i slutet av 1990-talet och en ursnygg Reuben Sallmander slukade jag de två första delarna i Tollman-sviten av Alice Lyttkens, "Lyckans tempel" och "Längtans blåa blomma". Sedan tog det visserligen stopp, men jag har de efterföljande tre delarna i min bokhylla. Så nån gång ...

2. Den tyske författaren Robert Löhr gavs ut på svenska för några år sedan, men jag har inte sett många recensioner av hans bok "Schackmaskinen". Österrike under 1700-talet, vackra handsydda kläder, höga vita peruker, lekfulla aristokrater och ett utmärkt tillfälle att tjäna pengar genom bedrägeri. Det är lite av handlingen, men det är också en berättelse om utnyttjande och utanförskap. Gripande och underhållande på samma gång!

3. a) Tema läkare: Ett bokreafynd från tidigt 2000-tal som visade sig vara en riktig fullträff. Visserligen älskar jag böcker med handling från forntida Egypten, och med en så spännande story som den här kan man ju inte annat än gilla den. Boken heter "I solgudens öga" och är skriven av Carol Thurston, troligen hennes enda skönlitterära roman. Jag har i alla fall inte lyckats hitta några andra.

3. b) Tema lustfyllt: Michel Faber’s "Sugar" är en tegelsten på nästan 900 sidor som när du väl orkat lyfta upp den i läsläge inte kan lägga ifrån dig. Det är den alldeles för bra för. Fantastiskt språk, spännande handling och ett öde som griper tag i en på ett makalöst sätt. Man läser och läser, flera hundra sidor varje dag. Rödögd och med simmiga ögon så måste man bara läsa lite till. Innan man slutligen slår ihop boken med en suck och önskar att man inte läst så fort, då hade den ju varat längre. Jag minns fortfarande hur jag fick konstiga blickar på nyårsmiddagen när jag förklarade att jag var sen eftersom jag varit tvungen att läsa klart årets absolut bästa bok ... :)

Kommentarer

  1. Kul med en utmaning!
    Jag återkommer!

    SvaraRadera
  2. Och jag som trodde att jag var den enda som läst "Schackmaskinen" :-)

    Är nu klar med L.

    SvaraRadera
  3. Har gjort en flik på min blogg där jag listat alla böcker jag tagit upp i utmaningen.
    Det började bli svårt att komma ihåg vilka som jag skrivit om och inte. Förhoppningsvis blir det lite lättare nu.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt