lördag 25 september 2010

The Oxford Murders (2008)

Speltid: 104 minuter
Genre: Thriller
Regi: Alex de la Iglesia
Manus: Alex de la Iglesia & Guillermo Martinez
Skådespelare: Elijah Wood, John Hurt, Leonor Watling, Julie Cox m.fl.
Mer info.: www.imdb.com

Finns det perfekta brottet? Finns hela sanningen? Matematiska symboler och kryptiska koder följer en serie bestialiska mord på universitetet i Oxford. En amerikansk utbytesstudent engagerar sig tillsammans med en åldersstigen professor i mordutredningarna. Men sanningen kan bli farlig för dem båda. Om den alls finns ...

"För flera år sedan läste jag boken som ligger till grund för den här filmen. I efterdyningarna av supersuccén Da Vinci-koden kom det ut mängder med böcker som hade med symboler att göra och "Morden i Oxford" var en i raden. Ungefär samtidigt som boken kom ut började rykten surra om att den skulle filmas, men jag såg aldrig att den gick upp på de svenska biograferna. När jag sedan såg att den fanns att låna på biblioteket kunder jag ju inte låta bli, även om jag inte är en filmfantast.

Nåja, hur var då filmen? Egentligen borde jag nog haft boken i lite mer färskt minne innan jag såg filmen eftersom jag nu i efterhand knappt kände igen mig i handingen. Och så mycket har dom väl inte ändrat? Eller? För övrigt är det en okej rulle, men bara okej. Det som slår mig är att detta är en av de mest ospännande thrillers jag någonsin sett. Elijah Wood far fram och tillbaka som ett skållat troll och talar rena grekiskan så fort han kommer åt, medan John Hurt glider omkring i sina scener och ser allmänt ilsken ut. Och till vilken nytta? Filmen blir inte direkt bättre. En annan sak som stör mig är valet av skådespelare till rollen som Martin. Wood är trots allt snart 30 år, men ser fortfarande ut som en liten rumpnisse. Kanske dags att växa upp och skaffa skägg eller i alla fall en tvådagars stubb."

1 kommentar:

  1. Jag gillade inte ens boken men såg ändå filmen, och nej, Elijah Wood var verkligen inte ett bra val till rollen (nå ja, han ser ju ut som en collegestudent - men kvinnan har får ihop det med skulle nästan kunna vara hans mamma).

    SvaraRadera