"Konsten att vara otrogen på Facebook" av Gunilla Bergensten

ISBN 978-91-37-13621-9 | Forum, 2010 | 251 sidor

Tack vare Facebook har Tove kontakt med Christian igen. Genom åren har hon försökt att hitta honom. Flera gånger. Och egentligen mot bättre vetande. Facebook förde samman dem igen. Detta sociala nätverk som har blivit så viktig för Tove sedan hon gett upp reklambyråjobbet i Göteborg och flyttat med sin man till Varberg. På Facebook kan hon hålla kontakten med vännerna och där kan hon knyta ihop då med nu. För Tove kan inte låta bli att längta bort från vardagen. Inte kan det väl vara så farligt att flirta lite på nätet? Hennes man behöver ju inte få veta något, och det man inte vet något om har man ju inte ont av ...

Läs mer på www.gunillabergensten.se

"I början tyckte jag att boken kändes lite ytlig, men nu när man fått hela historien serverad är känslan mer av huvudet på spiken. Igenkänningsfaktorn är således hög och flera gånger kommer jag på mig själv med att svära åt Tove att inte vara så jävla blåögd. Naturligtvis hör hon mig inte utan fortsätter obekymrat sitt dubbelliv. Eller kanske inte obekymrat, hon har ju stora problem med samvetet, men som det heter ‘själv göra, själv ha’. Berättelsen kretsar också kring barnlöshet och det bråddjup som dessa personer tvingas ta sig över. Kapitlen är oftast ganska korta och inleds med små Facebook-status uppdateringar som ibland får mig att le från öra till öra. Snabbläst och oerhört charmig, men kanske en aning förutsägbar.

Det är också intressant att ännu en författare tar upp just det faktum att det bara är de dåliga förhållandena som leder till otrohet. Personligen tror jag att om bara tillfälle ges av en tillräckligt intressant och spännande person så skulle ALLA, oavsett hur bra eller dåligt förhållande dom har, hoppa över skacklarna. Det är bara mer ‘legitimt’ med otrohet om man kan skylla det på sin partner, vilket egentligen bara är fegt. Nåja, detta var bara en liten parantes.

Och var det ödet eller slumpen som gjorde att radion spelade Coldplay’s "Viva la Vida" när jag kom ut i köket efter att ha läst klart?"


[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel