Judith Merkle Riley (1942-2010)

 Judith Merkle Riley Läste i en utländsk blogg att den amerikanska författarinnan Judith Merkle Riley har avlidit efter en tids sjukdom 68 år gammal. Hon är mest känd för sina historiska romaner av vilka fyra blivit översatta till svenska.

Margaret av Ashbury:
1. En vision av ljus (1991)
2. I det gröna lejonets spår (1994)
3. The Water Devil (2007)

• Den mörka spegeln (1995)
• Ormträdgården (1998)
The Master of All Desires (1999)

Jag har några av hennes böcker i min bokhylla, men har inte läst någon av dom. Har jag missat något? Ingen aning. Hittade inte många recensioner alls på nätet, faktiskt bara en, skriven av min läsecirkelsvän Marika. Har någon annan läst Judith Merkle Rileys böcker? Vilken är bäst? Sämst? Lämna gärna en kommentar.

Kommentarer

  1. Jag tyckte jättemycket om En vision av ljus när jag läste den, men då var jag kanske 13, 14 år så det säger inte så mycket. Den kanske är extremt fånig och klyschig, sånt föll jag nog för när jag var liten. =) Men vem vet? Den kan vara bra även idag. Jag försökte läsa I det gröna lejonets spår också något år senare, men den tyckte jag var tråkig då.

    SvaraRadera
  2. Nej, det är nog bara jag. :) Jag har läst alla utom "The Master of All Desires". Några av dem flera gånger. Favoriterna är "En vision av ljus" (del två är också bra, men jag tyckte inte lika mycket om del tre) och "Den mörka spegeln". Det händer väldigt mycket i dem (många osannolika sammanträffanden kanske) och de är för det mesta väldigt roliga.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst en vision av ljus och i det gröna lejonets spår och det är två av mina absoluta favoritböcker!!!! De handlar om Margret of Ashbury och hennes liv på 1300-talet. Underbara, läs!!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt