Ett historiskt K

Igår var det Bokmässan som gällde för min del. Såg en del kändisar, men jag hade världens huvudvärk och mådde allmänt pyton hela tiden jag var där så jag åkte hem REDAN efter 3 timmar. Alltså fick jag inte sett Alexander McCall Smith, men jag träffade bl.a. systrarna bakom pseudonymen Claude Izner och Johanna Limme och Martin Palmqvist som skriver historiska deckare från Blekinge. Väldigt trevliga alla fyra!

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven K?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven K?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. krigstider, kolonisation, konstnärer/kompositörer eller Kanada. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Som vanligt (får jag väl säga) kommer jag inte ihåg så mycket av bokens handling, men det är ju trots allt några år sedan jag läste "Korsfararen" av Michael Alexander Eisner. Av min lilla notering mot slutet av inlägget kan jag dock utläsa att jag gillade boken ...

2. Det här var verkligen inte lätt eftersom mitt förstaval var den danska författarinnan Jette A. Kaarsbøl (redan använd), andravalet var Ken Follett (redan använd) och tredjevalet var Kylie Fitzpatrick (redan använd). De som återstod var inga höjdare, så därför hoppar jag helt enkelt över veckans författare ...

3. a) Eftersom det fanns gott om teman på veckans bokstav väljer jag två "egna". Det första är Kina och boken "Snöblomma och den hemliga solfjädern" av Lisa See. Läste boken innan jag besökte Kina för första gången 2006 och efter det har jag, som man brukar säga, blivit frälst. Landet har en fascinerande kultur med mångtusenåriga traditioner varav en av dem är att snöra unga flickors fötter och det är bl.a. det som den här boken handlar om. Boken om Snöblomma är verkligen en av mina personliga favoriter.

3. b) Veckans andra tema blir kungligheter och då har vi en svensk författare som får anses som outstanding inom detta gebit, nämligen Anna Sparre. Hon skrev under sin livstid bortåt trettio både historiska och självbiografiska romaner som spänner över tiden från tidig medeltid fram till 1900-talets början. De historiska romanerna handlar gärna om de kungliga kvinnorna, bl.a. "Drottning Blanka" och "Karin Måns dåter". Absolut underhållande läsning för alla åldrar!

Kommentarer

  1. Då var jag klar med veckans bokstav.

    Jag tyckte också mycket om "Snöblomma och den hemliga solfjädern" - Kina/Japan verkar vara ytterligare en gemensam nämnare när det gäler böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag har fått ihop några böcker på K. Några tips på hur man hittar titeln på den som jag inte har nån aning om? :-D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs