söndag 19 september 2010

Ett historiskt J

Den tionde bokstaven blev försenad förra veckan främst på grund av jobb, jobb och åter jobb. Det passar ju faktiskt riktigt bra i utmaningen eftersom just bokstav tio är ett J ... som i jobb. Nåja, nu är det en ny vecka och jag har tagit nya tag och lyckats ta mig igenom veckan helskinnad. Visserligen har det varit tokmycket nygamla saker jag fått göra då jag för en gångs skull varit på samma bibliotek hela veckan. Kors i taket! Dessutom är det ju bokmässa i veckan som kommer, och det piggar ju alltid upp ...

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven J?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven J?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Japan, judar, järnåldern eller julen. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Döm av min förvåning när jag upptäckte att jag inte kunde hitta en enda historisk titel på veckans bokstav. Jag blir därför så illa tvungen att lämna denna blank ... :(

2. Inte heller bland författarna fanns det några mängder att välja bland, men jag visste ändå direkt att den franske arkeologen Christian Jacq var “the one and only” denna veckan. Han har skrivit flera serier som utspelar sig i Egypten under forntiden. Den jag har läst och är mycket förtjust i är den om farao Ramses II. Serien innehåller fem böcker och man får i princip följa hela Ramses liv, från vaggan till graven. Mycket detaljerat, fantastiskt språk och oerhört intressant!

3. a) Teman på veckans bokstav fanns det ju däremot mängder av och det var nästan, men bara nästan, svårt att begränsa sig. Det första tipset blir en bok vars handling utspelar sig under järnåldern, nämligen "Blandat blod" av Katarina Mazetti. Detta är första boken i något så ovanligt som en bokserie skriven av olika författare (vanligt bland engelskspråkiga författare, men inte bland svenska). Andra delen är skriven av Karin Wahlberg och del tre av Catharina Ingelman-Sundberg.

3. b) Det andra boktipset kommer från Japan, ett land jag är mäkta förtjust i, och är "Det rena landet" av Alan Spence. Det är en bitterljuv kärlekshistoria mellan en invandrad skotte och den japanska kulturen. En helt fantastisk bok som lämnar efter sig en önskan om mer ...

5 kommentarer:

  1. Nu var jag snabb, men jag var förberedd den här gången och visst hade jag också valt Japan som tema...du var bara lite snabbare med mitt förstahands val av titel.

    Håller med om att namnet på min blogg är lite långt, har faktiskt funderat på att korta ner det lite.

    SvaraRadera
  2. Oh, alla dina boktips lät ju jättespännande ... måste läsa genast känns det som ... Skönt också att det inte bara var jag som gick bet på titelvalet ... :(

    Hoppas föresten det är ok att jag kallat dig "Lutter" ... flera gånger till och med ... :)

    SvaraRadera
  3. tack för alla boktips! har fått många goda stunder i läshörnan tack vare dig!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla "Anonym" ... det värmer verkligen ... :)

    SvaraRadera
  5. Jag har ett J! Bättre sent än aldrig.

    SvaraRadera