Ett historiskt I

Vecka 9, bokstaven I och redan september. Vart tar tiden vägen egentligen? Jag tycker inte jag hinner med någonting, varken hemma eller på jobbet. Och knappt några böcker hinner jag läsa heller. Skandal! Antingen får jag helt enkelt gå över till att enbart läsa seriealbum och noveller eller så måste jag lära mig att läsa snabbare. Någon som har några bra tips?

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven I?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven I?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. industrialiseringen, Italien, indianer eller inbördeskrig. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.

Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet.




1. Om man inte ska "fuska" och välja en enkel titel som börjar med prepositionen "i" var mina titelval ytterst begränsade, nämligen 3 varav den ena fick bottenbetyg och den andra var skriven av en författare jag redan använt mig av i utmaningen. Således föll valen på den omtalade kriminalromanen "Ideérnas grotta" av José Carlos Somoza. Även om jag skrivit positivt om boken kommer jag inte alls ihåg vad den handlade om, men den var säkert bra eftersom jag avslutade med "Måste läsas!". F.d. höjdhopparesset Stefan Holm lär också ha läst boken, allt enligt hans blogg.

2. Även på författarsidan var antalet lite skralt, lite som att välja mellan pest eller kolera. Nåja, kanske inte så illa. Engelsmannen och historieläraren Conn Iggulden har skrivit flera serier om kända personligheter, bl.a. Julius Caesar och Djingis Khan. Jag har läst nästan hela serien (3 av 4) om Caesar men är, som jag skrivit i en av mina recensioner, inte direkt imponerad. Har man läst Colleen McCullough så behöver man inget mer.

3. Bokstaven I var lätt att hitta på teman om, det fanns ju bl.a. en massa länder med denna begynnelsebokstav. Jag väljer ett av mina favoritländer, både att läsa om men också besöka, nämligen Italien. Den första boken är släktkrönikan "Familjen Scorta" av Laurent Gaudé där vi får följa en familj från Apulien under fem generationer från 1875 och framåt. Det originella med boken är att den bara är på 230 sidor. Inte mycket kan man tycka om den ska behandla så många personer, men den etsar sig fast och den där speciella känslan återkommer varje gång jag ser omslaget. Den andra boken innehåller flera av de ingredienser som jag gärna läser om, bl.a. mystik, kloster och mord, men trots detta var jag inte översvallande positiv till "Nattvardens hemlighet" av Javier Sierra. Efter Dan Brown’s stora framgång med "Da Vinci-koden" kom andra böcker på samma tema; gåtor, mystik, symboler och hemliga sammanslutningar. Men det är väl alltid lite så att det är den första boken i genren man tycker bäst om. Eller hur?

Kommentarer

  1. Mitt I är klart.

    Jag har en Iggulden till mitt stora Jorden runt-projekt. :)

    SvaraRadera
  2. Jag får nog hoppa över bokstaven I, kan inte komma på en enda titel eller författare som börjar med den bokstaven. Däremot tror jag inte att det skall vara några större problem J.

    SvaraRadera
  3. Mina I:n är klara. Och jag ser att du berättat om böcker som även jag läst:) Somozas bok har jag bara börjat på, flera gånger, eftersom den verkar vara en bok i min smak och bör väl kanske ta itu med den på riktigt nu. Av dina övriga val så gillade jag faktiskt Javier Sierra. Allt gott

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt