"Begärets nio växter" av Margot Berwin

ISBN 978-91-7002-757-4 | Bra böcker, 2010 | 278 sidor

Lila Nova bor ensam i en enkel vitmålad liten lägenhet. Efter en uppslitande skilsmässa ser Lilas liv ut som hennes hem: avskalat och tomt. Men när hon träffar den stilige växtförsäljaren David Exley öppnar sig en helt ny värld för henne. Sent en kväll stöter Lila på en märklig tvättomat och ser ormbunkar så värdefulla att ett pyttelitet skott kan ge tusentals dollar. Hon får lära sig saker om blommor med medicinska egenskaper som slår allt som finns på ett apotek. Och hon får höra berättelsen om de nio mystiska växterna som skänker berömmelse, lycka, odödlighet och passion. Tvättomatens ägare, Armand, sätter Lila på prov: om hon kan få ett skott från en sällsynt, röd ormbunke att slå rot ska han visa henne hemligheten i sitt låsta rum. Men Lila är alltför tillitsfull och genom att begå ett fruktansvärt misstag förstör hon sina chanser att få se Armands växter. Enda sättet att få tillbaka hans förtroende är att resa ensam till Yucatan. Djupt inne i Mexikos regnskogar möter Lila en värld med schamaner och andedjur, ormtjusare och sexiga huicholinindianer som kan få hjärtat att stanna. Ensam i djungeln tvingas Lila lära sig mer än hon någonsin velat veta om natur - och om sig själv.

"En på många sätt annorlunda historia. Samtidigt som den har ett djup och en andlighet som en religiös text, har den också typiska ingredienser från en traditionell chick lit. Lila är, i min smak, ingen direkt sympatisk person men man står liksom ut med henne ändå tillslut. Godtrogen, halvt hysterisk och enormt egoistisk; det är bara några av hennes personliga drag. Hon är också alldeles för impulsiv vilket leder till att hon flera gånger hamnar i livsfarliga situationer. Till hennes fördel får väl ändå sägas att hon har väldigt gröna fingrar. Det önskar jag att jag också hade. Berättelsen saknar inte heller spänning eller humor och är dessutom lättläst. Slutligen vill jag bara berömma det oerhört snygga och inbjudande omslaget. Vem vill INTE läsa en bok som ser ut som den här?"

[BBBB]

Kommentarer

  1. Vem vill INTE läsa en bok som ser ut som den här? Haha, Tänkte just detsamma nu när jag fick syn på det. Recensionen får mig inte direkt att ändra uppfattning men jag brukar inte tycka om chick lits, men allt det andra låter ju så bra så jag kommer nog inte kunna låta bli att läsa den

    SvaraRadera
  2. Chick lit är inte heller min favoritgenre, men ibland kan det vara skönt att läsa något där man inte behöver tänka så mycket ... :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt