Ska det heta bokbuss då eller?

Som svar på Stockholmarnas idé om service i kollektivtrafiken påstår sig nu Västtrafik vilja starta bibliotek i anslutning till de stora knutpunkterna. Detta enligt en artikel i dagens Göteborgs-Posten.

Som bibliotekarie kan man ju inte bli annat än rädd. Vad vet Västtrafik om litteratur eller läsning, än mindre om service? Och hur skulle det se ut om biblioteken t.ex. började servera korv med bröd. Är det inte meningen att man ska ha någon form av yrkesstolthet kvar i det här landet? Vi bibliotekarier har ju redan så skiftande arbetsuppgifter att vi väl egentligen borde kallas diversearbetare. Nä Västtrafik, låt oss bibliotekarier göra det vi är bäst på, det vill säga böcker. Så kan ni hålla er till förseningar, snökaos och ett kryptiskt biljettsystem ...

Kommentarer

  1. Vet du....Västtrafik är faktiskt bra på fler saker te.x att anställa chaufförer som kör som biltjuvar och pratar i mobiltelefon hela bussresan.
    Ha en bra dag.....Lena

    SvaraRadera
  2. Kan inte en bibliotekarie driva biblioteket vid knutpunkten, då?

    Utan att sälja korv.

    Trist att utgå från en så negativ vinnkel, tycker jag.

    Jag tror det kan bli jättebra, som när PocketShop säljer böcker vid tågstationerna. Man går in när man har ett par minuter över och köper en bok. Ännu bättre om man kan låna den. Dessutom lättare att lämna tillbaka när man ändå hämtar en ny på väg till jobbet nästa gång.

    SvaraRadera
  3. feuerzeug: Jag må vara en inskränkt enkelspårig bibliotekarie, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig ... givetvis om/när jag sett att det fungerar ... :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel