Ett historiskt H

Åttonde veckan och andra månaden är till ända och idag tipsar vi om böcker på H. Dessutom är det ju helg och så känns det som om hösten redan kommit till Göteborg. Fördelen med denna trista, mörka och regniga årstid är att man inte behöver skämmas för att man sitter inomhus och läser. Själv hoppas jag på en givande period med många bra böcker ur höstens utgivning. Kanske någon av dem kommer med senare i utmaningen ...

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven H?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven H?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. häxor, havet, hustrur eller "för hundra år sedan". Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.

Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet.




1. En av dom bästa historiska romanerna jag läst är "Häxa" av Celia Rees. Den handlar om en femtonårig flicka som i mitten av 1600-talet flyr från England till USA för att undkomma häxjakten, men hamnar “ur askan i elden”. Boken fortsättes av "Häxa, bortom tiden" med parallellhandlingar i både då- och nutid. Båda är klassade som ungdomsböcker, men kan med fördel läsas av intresserade i alla åldrar.

2. Ytterligare en författare som skriver för ungdomar är Mary Hoffman. Den bok jag läst heter "Klostrets gåta" och är en kriminalhistoria i klostermiljö där två ungdomar jagar en mördare. Jag gillar den här typen av böcker där klostret representerar “det slutna rummet”, en ytterst viktig ingrediens i en bra deckare.

3. a) Här fortsätter jag på temat häxor och väljer då boken "Susannah" av Megan Chance. Det är en skrämmande berättelse om människors rädsla inte bara för det oförståeliga utan också för den makt som religionen och dess “starke män” utövar på folket. Ett plus för att den handlar om något som faktiskt skett i verkligheten.

3. b) Handlingen i "Grå själar" av Philippe Claudel utspelar sig "för knappt hundra år sedan", men några år hit eller dit spelar ju ingen större roll när det ändå är så länge sen. Boken är ett kriminaldrama från första världskrigets Frankrike där polisen utreder mordet på en liten flicka. Jag minns faktiskt inte så värst mycket mer av handlingen och inte heller har jag skrivit någon utförlig recension, men den har fått en trea i betyg vilket tyder på att den i alla fall var läsvärd.

Kommentarer

  1. Lyckade knåpa ihop några boktips på bokstaven H trots vissa besvär.
    ....Lena

    SvaraRadera
  2. Nu är jag klar med mitt H. Här kom en läsecirkelsbok väl till pass!

    SvaraRadera
  3. En inte alltför lätt bokstav men efter mycket grubblande fick jag ihop några titlar.

    Marika - hade tänkt ta med Kathryn Harrison men ändrade mig i sista stund. De röda skorna tyckte jag mycket om

    SvaraRadera
  4. Luttrad: Jag märker att jag har svårare att minnas de böcker jag läste innan jag började blogga om dem, men att du också tyckte om den lovar ju gott inför de andra Kathryn Harrison-böcker jag har olästa i hyllan. :)

    SvaraRadera
  5. Heidis historiska H:n (vilka trevliga allitterationer, eller hur)Nu först ser ju jag att även jag valt romanen De röda skorna, men nu är det som det är. En verkligt bra bok i alla fall.

    hej/heidi

    SvaraRadera
  6. Lena: Har läst Hildebrandt's "Fördömd" och tycker att den speglar den arkeologiska världen på ett mycket precist sätt med rivalitet etc. Mycket underhållande. Gillar ju McCullough's serie från romarriket och hennes thriller "Morden i Holloman", men har inte läst just den här.

    Marika: Ojojoj, nu blev jag påmind om ytterligare en läsecirkelsbok ("Rosen på Tistelön") jag inte lyckats slutföra ... :(
    "Pirater!" däremot var himla bra ... :)

    Lutter: Började läsa "Grottbjörnens folk" igen i sommar, men lyckades som vanligt bara ta mig igenom ett par kapitel. Är det mig det är fel på eller?

    Heidi: Både "Häxmästaren" och "De röda skorna" finns nu på min att-läsa-lista. Och ärligt talat, varför skämmas (som många gör) för att säga att man faktiskt läst "Sagan om Isfolket" ... Den serien är ju kult!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt