Ett historiskt G

"Sjunde veckan de e, och vi e på g". Ett riktigt dåligt "grötrim", men helt sanningsenligt eftersom veckans bokstav faktiskt är G. Jag har dessutom under gårdagen sett årets föreställning "Gröna hissen" (veckans bokstav) på Fredriksdalsteatern (förra veckans bokstav) i Helsingborg (nästa veckas bokstav). Jätterolig!
Under veckan har jag också kommit till insikt med att när denna utmaning är slut efter 29 veckor kommer vi att ha delat med oss av minst 116 boktips var. Plötsligt blir jag väldigt rädd för att jag inte kommer att kunna slutföra min uppgift med flaggan i topp … böckerna börjar nämligen redan sina … :(

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven G?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven G?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Grekland, guldrushen, Gustaf Vasa eller Göteborg. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.

Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet.




1. För drygt 20 år sedan läste jag inte sådär många böcker varje år, men jag minns ändå inte så värst mycket av handlingen i "Gudarnas dotter" av Barbara Wood. Boken utspelar sig under antiken (som jag gillar) och om jag inte minns fel så var det även en del mytologi involverat. Jag har i alla fall för mig att jag tyckte om den ... Mycket till och med. Kanske borde läsa om den nån gång ...

2. Jason Goodwin har skrivit en trilogi om eunucken och detektiven Yashim som löser mordgåtor i 1830-talets Istanbul. Kanske inte helt igenom jättespännande böcker, ofta på grund av alla fakta, men innehåller fantastiska miljöskildringar av en stad jag är sååååå förälskad i. Det orientaliska temat är verkligen en av mina favoriter ...

3. Veckans två temaböcker handlar båda om vår landsfader Gustaf Vasa, han som bl.a. åkte Vasaloppet redan vintern 1521 och sedan svor kungaeden den 6 juni 1523. Den första boken är "På Kalmar slott satt Anna Bielke" av Margit Friberg som handlar om hur Gustaf sommaren 1520 anländer till Kalmar efter sin fångenskap i Danmark och om hur han sedermera tvingas fly för sitt liv och senare hamnar i Dalarna. Man skulle kunna säga att den andra boken tar vid där den första slutar, men det är inte riktigt sant. Claes Reimerthi och Per Gyllenör har i alla fall skrivit och illustrerat fyra seriealbum på temat Gustaf Vasa och den första i serien heter "Peder Swarts krönika om Gustaf Vasa". Den utspelar sig senare på hösten och vintern 1520-21 då Gustaf “reste runt” i Dalarna och skapade “oro”. Spännande och med snygga illustrationer.

Kommentarer

  1. OK, först ut den här gången med G men det är väl inte mer än rätt eftersom jag var så sen med F.

    SvaraRadera
  2. Läste "Guld" då den kom ut, men jag var inte så impad. Tyckte det bara var eländes elände hela tiden ... jättedeppig verkligen ... inte min melodi alls ...

    Däremot låter Kate Grenville som en författare man borde läsa. Hon fanns ju också översatt så jag kanske testar nån av dom först ...

    SvaraRadera
  3. Jag hade för mig att jag la in en kommentar om att jag fått ihop några boktips på bokstaven G....men jag måste ha inbillat mig. Allmänt förvirrad förmodligen.

    SvaraRadera
  4. Nu har även jag knåpat ihop ett antal tips på G.

    SvaraRadera
  5. Kära nån vad jag ligger efter. Men mina G:n är klara.

    Allt gott

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt