Ett historiskt F

Sjätte veckan och bokstaven F, som visade sig vara en ovanligt lätt bokstav att komma på teman till. Till och med så lätt att jag fick reducera dom med ungefär hälften. Ändå har veckans utmaning verkligen varit en utmaning, även för mig. Insåg att jag varken hade många boktitlar eller författare på veckans bokstav, vilket resulterade i (garanterat) de hittills “tråkigaste och mest krystade” boktipsen. Håll till godo!

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven F?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven F?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. forntiden, fjortonhundratalet, femtonhudratalet, Finland, Frankrike eller böcker som blivit film. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.

Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet.




1. En av dom bästa historiska romaner jag någonsin läst är "Flodguden" av Wilbur Smith. Det är den första delen i en serie som tar sin början i Egypten för ca 4000 år sedan. Första, tredje och fjärde boken utspelar sig uteslutande i historisk tid, medan del två har parallella handlingar mellan forntid och nutid. Hela serien är oerhört spännande och jag hoppas hela tiden på att det ska komma (ännu) en del i serien.

2. Jag är oerhört förtjust i historiska deckare och Marcello Fois är verkligen en favorit. Böckerna utspelar sig på Sardinien under sent 1800-tal och huvudpersonen är en lågmäld advokat som gärna kämpar för de fattiga. Öns karga natur och dess lite kärva och inåtvända befolkning passar dessutom utmärkt som bakgrund till en god kriminalhistoria. Att jag sedan besökt Sardinien flera gånger under 1990-talet gör nog också sitt till att jag är helt såld på denne italienare.

3. a) "Avsmakaren" av Ugo DiFonte sägs vara en sann historia och är följaktligen en ögonvittnesskildring av Italien under 1500-talet. Hur det än må vara med sanningshalten är det i alla fall en underhållande berättelse fylld med humor, spänning och bisarra maträtter.

3. b) Det var ett tag sedan jag läste "Trollkarlens hustru" av Brian Moore, men jag har för mig att jag tyckte rätt bra om den då. Med sina parallella handlingar i Frankrike och Algeriet under mitten av 1800-talet är det en tankeväckande skildring av både kvinnans situation, men också koloniseringen av Afrika.

Kommentarer

  1. Lyckades efter en bra stunds funderande få ihop något på bokstaven F.
    Ha en bra vecka....Lena

    SvaraRadera
  2. Hej hej! Avsmakaren letar jag kvickt upp, sanna mina ord. Det låter som en bok i min smak.

    Allt gott

    SvaraRadera
  3. Oj, jag har knappt hört talas om dina F-böcker ens. Både "Avsmakaren" och Sardiniendeckarna låter spännande.

    Av någon anledning var F en ganska lätt bokstav. Jag är klar med mitt F, hör och häpna. :)

    SvaraRadera
  4. Lena: Har inte läst några av dina boktips, men "Facklan" står i alla fall hemma i bokhyllan och samlar damm ... Kanske är dags nu då ... ;)

    Heidi: "Gobelängen" har jag också läst och tyckte mycket om den. Har du läst hennes andra på svenska, "Den nionde stenen"? Inte alls lika bra tycker jag ... Vi läste Salman Rushdie's "Midnattsbarnen" i LÄSECIRKELN för något år sedan, men jag lyckades bara ta mig igenom första kapitlet. Efter det blev jag lite "rädd" för Rushdie. Han verkar jobbig ... Vem kommer inte ihåg tv-serien Shogun, den var ju sååååå braaaaa!!!

    Marika: Kom på att jag faktiskt också läst Fridegård då vi i nian tvingades läsa "svenska klassiker" och jag i ett något förvirrat tillstånd valde just "Trägudars land" ... Ojojoj!

    SvaraRadera
  5. Haha! Jag misstänker att Fridegård var en av min klassföreståndares absoluta favoriter, men vi var bara tvungna att läsa en eller två noveller. Jag måste ha läst något helt annat när vi skulle läsa klassiker.

    SvaraRadera
  6. Sent omsider kommer mitt bidrag på F.
    Trägudars land-serien kommer jag ihåg som otroligt bra, en favorit när jag var tonåring.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson