Ett historiskt E

Denna söndag är det bokstaven E som får all uppmärksamhet här på bloggen, en bokstav som inte var alltför svår att hitta titlar på. Men både författare och teman var värre. Varje vecka ser jag fram emot boktipsen jag kommer att få och redan har min att-läsa-lista fyllts på med en sisådär 10 nya titlar. Det finns ju egentligen alldeles för många bra böcker som man tyvärr aldrig hinner läsa, men då kan det ju vara trevligt att få några tips i ett lite kortare format.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven E?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven E?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. egypten, england, emigration eller elvahundratalet. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.

Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet.




1. En bok som egentligen inte, i alla fall inte enligt bibliotekens 100 års regel, utspelar sig i historisk tid (1931) är "En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret" skriven av Brian Selznick. Jag rekommenderar den till alla låntagare där jag jobbar, både unga och gamla. För det är en mycket originell bok, både själva berättelsen men också sättet den använder illustrationer. Normalt visar en bild något som beskrivs i texten, men här är det antingen text eller bilder ...

2. Erik Eriksson har med serien "Kärlek och krig" skapat en släkthistoria från Grisslehamn med start år 1799 och som sedan arbetar sig fram under 1800- och 1900-talen. Hittills har det kommit fyra delar, jag har bara läst de två första men ska verkligen ta mig i den berömda kragen och läsa de övriga två.

3. Denna vecka slår jag ihop två redan föreslagna teman, nämligen England och 1100-talet. Och eftersom man ska börja med damerna så får den första författaren bli Ellis Peters. Hon har skrivit ett tjugotal deckare om den medeltida munken och örtagårdsmästaren broder Cadfael vid benediktinerklostret i Shrewsbury. Den andra författaren är Ken Follett som skrivit kultromanen (?) "Svärdet och spiran". Här figurerar också ett benediktinerkloster, med alla de intriger och den maktkamp man kan förvänta sig. Men det är också en berättelse om vanliga människor, kärlek, vänskap, hämnd och död.

Kommentarer

  1. Har lyckats åstadkomma några boktips på bokstaven E.
    Ha en bra söndagkväll....Lena

    SvaraRadera
  2. Lena: Trots att jag gillar deckargåtor i klostermiljö så jag jag ännu inte läst "Rosens namn" ... det är ju nästan så att man får skämmas ... Men Tracy Chevalier är ju förståss en favorit.

    SvaraRadera
  3. jag slinker in med mina historiska boktips. Allt gott

    SvaraRadera
  4. Heidi: Jag har på någon bokrea i tidernas begynnelse köpt Utrio's "Min älskade falk" och "Offereldar", men som vanligt har jag inte läst dom. Kanske skulle ta och göra det nu då ...

    Vill jättegärna läsa "En värld utan slut", men känner att jag vill ha gott om tid på mig och inte behöva stressa mig igenom alla 1200 sidorna ... Troligen kommer jag aldrig få så gott om tid ... ;)

    SvaraRadera
  5. Ja, då var jag klar med mina tips för bokstaven E.

    Intressant det där med bibliotekens hundraårsregel (som jag konstigt nog inte hört talats om tidigare), det är ungefär som jag personligen har tolkat det där med vad är en historisk roman. Jag brukar sätta gränsen vid första världskriget.

    SvaraRadera
  6. Minns att både mor och far läste Evelyn Anthonys böcker, dock har jag aldrig hört talas om den bok du nämner.

    Läste Alice Lyttkens två första i Tollman-sviten, "Lyckans tempel" och "Längtans blåa blomma", allt pga tv-serien och den ursnygge Reuben Sallmander ... ;)

    Lustigt att jag imorse hade en "plocklapp" på just "Förbjudet" av Philippa Gregory.

    SvaraRadera
  7. Nu är jag klar med E, men en av böcker är definitivt inte en historisk roman om man ska gå efter regeln om 100 år. Men jag tycker nog ändå att 1940-talet är historia. Nutid är det ju inte.

    Hur räknar man böcker som utspelade sig i nutid när de skrevs? Är de historiska romaner nu?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt