Ett historiskt D


Fjärde veckan vilket betyder bokstaven D i vårt historiska alfabet, men det betyder också att utmaningen nu hållit på i en månad. Jag är överraskad över det svala intresset, men det beror väl (förhoppningsvis) på den varma sommaren och att ingen har tid att sitta framför datorn. Därför skulle jag gärna vilja att alla som läser boktipsen lämnar en kommentar, även om ni inte deltar i själva utmaningen. Tack på förhand!

Och nu till veckans frågor:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven D?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven D?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Danmark, historiska deckare, damer eller dramatik. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.

Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet.




1. "Dottern" av Maria Gustavsdotter är den första delen av tre i serien "Fem pärlor till jungfruns krona" där handlingen utspelar sig i 1500-talets Kalmar med omnejd. En ganska dyster bok med mycket elände, men välskriven och en av mina favoriter på senare tid. Andra delen heter "Hustrun".

2. Louis De Bernières är nog mest känd för att ha skrivit "Kapten Corelli’s mandolin", som senare blev film med bl.a. Nicolas Cage, men den bok jag läst är "Fåglar utan vingar". En alldeles underbar bok, fylld med humor, som utspelar sig i Turkiet under första världskriget.

3. Här väljer jag att lista två författare som båda skriver historiska deckare med det antika Rom som skådeplats. Den första författaren är Lindsey Davis vars privatdeckare Marcus Didius Falco löser diverse brott under 70-talet e.Kr. Berättelserna är fulla med humor och galna upptåg. Tyvärr är bara de tre första böckerna översatta till svenska, men det finns många fler på engelska. I Steven Saylor’s serie "Sub Rosa" har hittills fyra böcker utkommit på svenska där alla utspelar sig under århundradet f.Kr. Huvudpersonen Gordianus är även han privatdetektiv, men är i övrigt inte det minsta lik Falco, och han hinner dessutom åldras en sisådär 25 år under seriens gång. Böckerna är fullspäckade med fakta, varför en viss korvstoppning kan förekomma.

Kommentarer

  1. Då var jag först ut med bokstaven D, lite lättare än föregående bokstav. Flera av böckerna jag tar upp är rätt gamla men väl värda att läsas.
    Har inte läst någon av böckerna du nämner men alltid kul att få nya tips.

    SvaraRadera
  2. Har läst "Tulpanfeber" och tyckte om den jättemycket. Dina övriga boktips lät intressanta allihop, ska se om jag kan hitta dom där jag jobbar.

    SvaraRadera
  3. Ja, tack för tipsen, jag går igång på din först nämnda så den hamnar på min läsalista. Och jag håller nog med luttrad bibbla, denna gång var det en smula enklare, kanske är vi lite mer rutinerade?

    Allt gott

    SvaraRadera
  4. Jag besökte dig ofta på Bokstäver förut, men upptäckte först nu att du fanns på denna blogg. Såg din utmaning om historiska romaner och kände mig manad att delta. Så bokstaven D finns nu på min blogg.
    Ha en trevlig helg....Lena

    SvaraRadera
  5. Heidi: Borde verkligen läsa Philippa Gregorys böcker eftersom jag gillar just den här tidsperioden. Dessutom är ju tv-serien "The Tudors" inte heller så dum ... ;)
    Håller med dig om att "Den stängda boken" verkligen är en sorglig, men vacker berättelse.

    Lena: "Upplösningen" knyter ju an till Heidis bokval, så jag måste nog läsa den också.
    Brukar försöka läsa böcker om arkeologer, men måste tyvärr erkänna att jag inte ens kommer ihåg handlingen i "Den siste tempelriddaren". Var den verkligen så intetsägande?

    SvaraRadera
  6. Nu har jag också fått ihop ett D. Börjar komma i kapp. :)

    SvaraRadera
  7. Har du läst alla Gabaldons böcker? Jag orkade bara med den första, alldeles för tjock och så tyckte jag att den var lite rörig. Vet du föresten att det precis kommit en sjunde bok med titeln ”Som ett eko”?

    SvaraRadera
  8. Nej, jag har läst 4 av dem, tror jag. Finns massor, känns det som. Å andra sidan är de snabbt utlästa.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs