måndag 23 augusti 2010

"Bride of the water god: 1" av Mi-Kyung Yun

ISBN 978-1-59307-849-2 | Dark Horse Manhwa, 2007 | 184 sidor

When Soah's impoverished, desperate village decides to sacrifice her to the Water God Habaek to end a long drought, they believe that drowning one beautiful girl will save their entire community and bring much-needed rain. Not only is Soah surprised to be rescued by the Water God - instead of killed - she never imagined she'd be a welcomed guest in Habaek's magical kingdom, where an exciting new life awaits her! Most surprising, however, is the Water God himself ... and how very different he is from the monster Soah imagined.

"Jag kämpar fortfarande med att förstå mig på manga, eller i det här fallet manwha eftersom den är från Korea. Det jag har svårast för är att alla figurerna ser likadana ut, eller snarare har så androgyna drag att jag knappt ser skillnad på män och kvinnor. Sen är det ju det där med namnen. Hur jag än bokstaverar mig igenom dom så kommer jag inte ihåg hur jag uttalade det förra gången, alltså samma visa om och om igen. Det jag däremot gillar är de vackra illustrationerna med mängder av blommor, snirklar och krusiduller. Har ännu inte bestämt mig om jag ska läsa nästa del i serien, men egentligen borde jag nog det med tanke på hur den här slutade. Fortsättning följer."

[BBB]

1 kommentar:

  1. Det här låter intressant. Den borde man kanske testläsa.

    Koreanska namn är t.o.m. värre än japanska. Dessutom tycker jag att de (ganska få) manwha-serier jag har läst har varit mycket mer ostrukturerade än mangan, och det underlättar ju inte heller. Men jag vet inte om det gäller manwha i allmänhet eller om det bara har råkat bli så.

    SvaraRadera