söndag 11 juli 2010

Ett historiskt A

Allting har en början; universum, korven, tiden, alfabetet. Det senare har en stor betydelse för oss just i detta nu eftersom vi står i begrepp att påbörja den absolut första bloggutmaningen på temat historiska romaner. Och precis som alfabetet börjar vi också på bokstaven A.

1. Berätta således först om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven A?

2. Nämn därefter en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven A?

3. Lista slutligen minst två, gärna en av varje, av historiska romaner med handling från Antiken (tid) och/eller från Amerika (plats)?

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.




1. "Arvet efter Arn" av Jan Guillou är långt ifrån lika spännande och bra som de tre tidigare delarna i serien om Arn, men man måste ju bara läsa alla fyra för att se hur det går ...

2. Anita Amirrezvani’s underbara bok "Flickan som vävde sidenmattor" handlar om en ung flicka i det tidiga 1600-talets Persien. Verkligen ett måste för den som älskar orientalisk mystik och olycklig kärlek ...

3. a) Colleen McCullough, som skrev "Törnfåglarna", har också skrivit den helt fantastiska serien "Masters of Rome" där böckerna 1-4 och bok 7 är översatta till svenska ("Makten och kärleken", "Gräskronan", "Gudarnas gunstlingar", "Caesars kvinnor" och "Antonius och Kleopatra"). Det finns verkligen ingen bok eller serie om det antika Rom som är bättre än de här. All fakta, sättet den är skriven på, personerna; ja, allt är perfekt!

3. b) Stef Penney’s debutroman "I vargars följe" tar oss med till ett isande kallt Kanada under nybyggarnas tid, närmare bestämt 1867. En otrolig berättelse, med inslag av att vara en deckare. Överraskande bra, måste läsas!

11 kommentarer:

  1. OK, jag verkar vara först ut med ett bidrag om historiska romaner.
    När det gällde författare som börjar på A var min första tanke också Flickan som vävde sidenmattor men då fick försöka komma på något annat. Har även läst Stef Penney som jag tyckte var otroligt bra.

    Mitt bidrag finns naturligtvis att läsa på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Och även jag antar utmaningen....

    Allt gott

    SvaraRadera
  3. Lutter: Läste "På tredje dagen" av Piers Paul Read för några år sedan, egentligen mest för att den handlade om både arkeologer och munkar ... men var inte direkt imponerad. Kanske ska ge honom en chans till ... Borde verkligen läsa "Kejsarinnan Orkidé" eftersom jag älskar Kina. Den har funnits på min att-läsa-lista ett tag nu.

    Heidi: Har flera gånger hållt i "Artemisias passion" men liksom aldrig kommit längre. Kanske är dags nu! Har också läst de 3 första delarna i Conn Igguldens serie om Caesar. Mycket bra!

    SvaraRadera
  4. Jag har skrivit om A nu, och så har det redan kommit ett B här. :)

    SvaraRadera
  5. Jag hakar också gärna på din utmaning!

    SvaraRadera
  6. Nu har jag skrivit mina böcker på bokstaven A, men det blev nog flest böcker under temat modern historia. Hoppas detta är okej :)

    SvaraRadera
  7. Jag har också skrivit om A. Men det blev nog flest böcker ur kategorin modern historia... Hoppas dett är okej?

    SvaraRadera
  8. Hmm, jag har skrivit kommentarer att jag vill vara med i den här bokutmaningen, men det verkar inte som att mina kommentarer godkänns...??

    SvaraRadera
  9. Jag hoppar av den här utmaningen... Kankse nästa gång :)

    SvaraRadera
  10. Hej Frida,
    Tråkigt att du hoppar av bloggutmaningen innan den knappt börjat ...
    Och jag har varit nedkopplad några dagar därför har jag inte kunnat godkänna dina kommentarer. Och som du ser blev dom ju faktiskt okejade allihop ... tillslut ... :)

    SvaraRadera
  11. Ja, oj jag ser det :)
    När jag tittar på böckerna ni valt så ser jag att ni skriver om en helt annan typ av böcker än vad jag läser, så jag står över den här gången. Men jag kommer följa er, och kanske få ett eller annat boktips :)

    SvaraRadera