Ett historiskt C

Vecka tre och bokstaven är följaktligen ett C. Om jag nu tyckte att det var svårt förra veckan att komma på teman för bokstaven B så var det ingenting mot den här. Funderade ett tag på att bli lite internationell med temat ”cities”, men beslöt att det faktiskt borde vara svenska ord i ett svenskt alfabete. Även namn som Caesar och Cleopatra snurrade runt i mitt huvud ett tag innan jag bestämde mig för … ja, se fråga 3 … :)

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven C?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven C?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på temat forntida civilisationer. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.




1. "Camera" av Eva-Marie Liffner är garanterat en av de bästa historiska romaner jag läst. Nu var det ju ett tag sedan, men jag får ändå den där känslan av “oh, vad bra den var” när jag ser omslaget i bokhyllan. Parallella handlingar och mängder av mystik är ingredienser jag har svårt att säga nej till.

2. Tracy Chevalier fick sitt stora genombrott med romanen "Flicka med pärlörhänge". Den blev till och med film 2003 med Colin Firth och Scarlett Johansson i huvudrollerna. På de knappt 10 år som förflutit har hon utkommit med ytterligare fyra historiska romaner och en ny är på gång till hösten. Chevalier är väl värd att läsa för den som gillar kombinationen av levande beskrivningar, kärlek och stor faktakunskap.

3. a) "Vindarnas ö" av Elisabet Nemert utspelar sig på Kreta under den minoiska kulturen. Egentligen ingen märkvärdig bok på något sätt utan en ganska medioker kärleksroman, men den är trots allt kul att läsa eftersom den handlar om en kultur det tyvärr inte skrivs så många romaner om.

3. b) Forntidens Egypten skrivs det så mycket om att jag väljer att lista några romaner som handlar om verkliga personer. Boken "Solens dotter" av Pauline Gedge handlar om Hatshepsut, den enda kända kvinnliga faraonen, och är verkligen ett måste för den som gillar Egypten. Nobelpristagaren Naguib Mahfouz har skrivit om en annan farao, "Echnaton - sanningssökaren", och Nick Drake skriver deckare om Echnaton’s hustru "Nefertiti" och deras son "Tutankhamun".

Kommentarer

  1. Jag bara älskar Tracy Chevalier, min favorit är dock Damen med enhörningen. Elisabeth Nemerts romaner är som du själv säger tämligen mediokra, jag har framförallt svårt för den typen av überkvinnor som är huvudkaraktärer i hennes böcker. Och du, det här med forntida kulturer verkar inte vara min grej.

    Allt gott

    SvaraRadera
  2. OK, då var även jag klar med bokstaven C - klarade två frågor av tre.
    Alla verkar gilla Tracy Chevalier, så även jag, har dock inte läst hennes nya. Hoppas att den är bättre än den förra "Oskuld och erfarenhet" som jag inte ens orkade läsa ut.

    Är det inte fler som läser historiska romaner?

    SvaraRadera
  3. Jag ligger fortfarande efter, men nu är bokstaven C avklarad.

    Jag valde inte Tracy Chevalier, jag har bara läst "Flicka med pärlörhänge", men den nya vill jag gärna läsa. Har tidigare läst om Mary Anning i "Dinosauriejägarna" av Deborah Cadbury.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt