Ett historiskt B

Andra veckan av bloggutmaningen och vi har nått fram till ... *trumvirvel* ... bokstaven B. Det absolut första jag kom att tänka på var bronsåldern, men det visade sig vara svårare än jag trott att komma på ett skönlitterärt verk på detta tema. Faktaböcker i ämnet har jag läst några stycken då jag pluggade arkeologi på universitetet för några år sedan, men det gills ju inte. Jag fick därför fundera rejält redan vecka två. Hur ska det då gå framöver?

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven B?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven B?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. bronsåldern, Babylonien, "brott & straff", biblisk tid och/eller bibliska länder? Det går givetvis också bra att skriva om ett annat tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på ”egen” server.




1. "Brännmärkt" av Catharina Ingelman-Sundberg är den första delen i en serie som till största delen utspelar sig i Sverige under slutet av 1300-talet och hittills har det utkommit ytterligare två delar ("Förföljd" och "Befriad"). Lättlästa spännande böcker från en tid då Sveriges historia var som mest intressant.

2. Carina Burman har i böckerna "Babylons gator", "Vit som marmor" och "Hästen från porten" skrivit underhållande om författarinnan och amatördetektiven Euthanasia Bondeson. Hon reser runt i Europa tillsammans med några vänner på “Le Grand Tour” där diverse mysterier kräver Euthanasias skarpa hjärna för att lösas.

3. a) På temat "brott & straff" tycker jag att den i år utgivna "Mordet i Eiffeltornet" av Claude Izner är väl värd att nämna. Med sina spektakulära mord, intressanta personligheter och inte minst vackra klänningar är detta en serie historiska deckare att se fram emot.

3. b) Skönlitterära verk om Babylonien har jag tyvärr inte läst många, så det får bli en liten uppstickare i form av en tecknad serie. Danska Sussi Bech har ritat och berättat om Nofret, en kretensisk prinsessa född på 1300-talet f.Kr., som genom olyckliga omständigheter hamnar i Babylon. Tyvärr är det bara de 6 första albumen som översatts till svenska, så den som förstår danska har ytterligare 5 att läsa.

Kommentarer

  1. Brännmärkt är en av mina absoluta favoritböcker! Har läst alla i serien. Kan du tipsa om liknande?

    SvaraRadera
  2. Catharina Ingelman-Sundberg har skrivit flera romaner, men jag har bara läst “Mäktig mans kvinna”. Hon har också skrivit tredje delen (“Tempelbranden”) i serien Släkten, där Katarina Mazetti skrev del ett (“Blandat blod”) och Karin Wahlberg skrev del två (“Sigrids hemlighet”).

    Anna Sparre skrev flera romaner om historiska personer, t.ex. “Drottning Blanka” och “Älskade dronning”. Dessa båda tilldrar sig under svensk medeltid.

    Utländska författare är t.ex. Elizabeth Chadwick (“Barnbruden“ är del ett i serie) och Tracy Chevalier (t.ex. “Flicka med pärlörhänge“).

    Gillar du historiska deckare från medeltiden kan jag rekommendera Ellis Peter böcker om munken Cadfael. Börja i så fall med boken “Ett helgon till varje pris“.

    En bok du bara måste läsa är “Susannah” av Megan Change (handlar om häxprocesserna i Salem, Massachusetts, på 1600-talet).

    SvaraRadera
  3. Här går det undan minsann. Och inte är det utan viss möda jag lyckas lösa "utmaningen", men det gick vägen. Just i skrivande stund har jag Ingelm-Sundbergs Befriad väntande i bokhögen. Och jag har hållit i Carina Burmans böcker, det verkar som om det nu är dags att ta itu med dem också.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  4. För många år sedan läste jag ”Jarastavens vandring” av Saga Borg. Minns inte så mycket av den, men jag tror att jag tyckte den var ok. Läste dock bara de 3 första delarna i serien.

    Läste Johanne Hildebrandts ”Besatt” när den kom ut, men var inte överförtjust i hennes sätt att skriva.

    Både ”Den förfördas hemlighet” och ”Dödens mästarinna” har jag på min att-läsa-lista. Måste uppenbarligen ta mig rejält i kragen!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag efter mycket tankearbete fått ihop mina böcker på B.

    SvaraRadera
  6. Nu har jag fått ihop ett B. Ligger fortfarande en vecka efter.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson