"Pärlor & patroner - 60 historiska kvinnoporträtt" av Loka Kanarp

ISBN 978-91-976103-5-3 | Kolik, 2009 | 127 sidor

Pärlor och patroner presenterar 60 historiska kvinnor: starka ledare, forskare och feministiska pionjärer sida vid sida med förbrytare, despoter och rena galningar. Med humor och insikt skildras Marie Curie, drottning Kristina, Greta Garbo, Alexandra Kollontay, madame Nhu, Bessie Smith och många fler.

Läs mer på lokakanarp.blogspot.com

"Intressant på så sätt att jag lärde mig lite nytt, både om personer jag redan kände till men också om en del nya bekantskaper. För övrigt är det här inte riktigt min smak, varken den feministiska approachen eller de svart/vita illustrationerna. Men jag hittade i alla fall en liten lustighet, för visst är det Lillan från Ivar Arosenius 'Kattresan' som dyker upp på tre ställen i slutet av boken?"

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson