"Mara från Ulthar" av Karl Johnsson

ISBN 978-91-976103-7-7 | Kolik, 2010 | 116 sidor

Berättelsen tar sin början i den orientaliska hamnstaden Ulthar där Mara bor. Hennes far är den störste slavhandlaren i staden och hans trognaste kunder är omänskliga figurer som anländer från ett okänt land i svarta galärer. Ingen vet var de kommer ifrån eller vad de använder sina slavar till. Efter ett nattligt möte med de märkliga främlingarna försvinner fadern spårlöst. Mara ger sig ut på jakt efter honom tillsammans med sin trogna följeslagare, katten Nardos. Deras sökande visar sig leda långt bortom Ulthar - till och med bortom jorden.

"Alldeles för mycket science fiction för att jag ska gå igång på detta. Jag har inte heller läst H. P. Lovecraft och känner då naturligtvis inte igen den lånade mytologin. Kanske behöver jag inte kunna associera till den, men jag finner ändå inget större nöje av albumet. Det bästa är de härliga kattindividerna som befolkar berättelsen."

[BB]

Kommentarer

  1. Jag gillade den. Men fantasy/sf är min grej och jag har läst Lovecraft. ;) (Fast det senare behöver man nog inte göra.)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel