"Skit i traditionerna" av Leif Panduro

ISBN 91-1-881141-8 | Norstedt, 1988 | 169 sidor

Gymnasisten David, från högborgerlig miljö, känner allt större desperation inför föräldrar, lärare, samhälle, auktoriteter och tillvaron i allmänhet. Familjen är mycket rik. Davids far är död, mamman omgift. Boken föreställer en monolog där David omsider berättar sina öden i jagform för en döv medpatient på det sinnessjukhus där han hamnat. I inledningsavsnittet får vi således höra hur David hittats hängande i sin slips vid den cigarettautomat på Nörrebro där han fastnat. Till slut befriad av polisen har han förvirrad förts till sjukhuset. I de övriga inledande episoderna hinner vi möta hans förvirrade, för sin avkomma totalt likgiltiga mamma, hennes nye man och heltidsgigolo Fabby med avklädningsögonen eller ”byxblicken” samt den odrägligt perfekte storebrodern Hugo, som David bitit i benet före intagandet på sjukhuset.

"Hurra! Jag lyckades ta mig igenom boken men jag förstår fortfarande inte varför den över huvud taget blivit skriven. Detta är en av de mest meningslösa böcker jag någonsin läst. Visst är den både smårolig och en aning dråplig ibland, men det uppväger tyvärr inte den hysteriskt röriga handlingen."

[B]

Kommentarer

  1. Jag älskar boken! Har aldrig läst en så rolig bok.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt