"Den svarta löparen" av Kristina Appelqvist

ISBN 978-91-501-1152-1 | Alfabeta Bokförlag, 2009 | 301 sidor
(Emma Lundgren, 1)

Emma Lundgren, ung rektor vid Västgöta Universitet i Skövde, är alldeles ny på jobbet, när hennes sekreterare Vera Nilsson plötsligt hittas brutalt mördad. Mordet väcker stor uppmärksamhet i media eftersom hela universitetsledningen hör till de misstänkta. Mystiken tätnar när en schackpjäs från 1300-talet, som tidigare stulits från utgrävningarna i Varnhem, dyker upp på ett oväntat ställe. Med spår och villospår, plus en gryende romans, blir Den svarta löparen en riktig pusseldeckare i småstadsmiljö; en spännande berättelse med trådar som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det är också en berättelse om manligt och kvinnligt och om makt och maktlöshet.

Läs mer på kristinaappelqvist.blogspot.com

"Ruggigt bra debut! Jag läser allt jag kan komma över i romanväg som handlar om arkeologi och jag tror att den här serien, om den fortsätter på det inslagna temat, kommer att passa mig perfekt. Ge mig en fortsättning nu, tack."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson