lördag 15 augusti 2009

"Vargen är lös" av Peter Madsen

ISBN 91-510-6474-X | Carlsen Comics, 1992 | 45 sidor
(Valhall, 1)

En kväll drar det ihop sig till oväder och snart anländer åskguden Thor och hans vän Loke till gården där syskonen Tjalve och Röskva bor. Thor tar med barnen till gudarnas land Asgård, där de dras in i en äventyrlig historia i jakten på Fenrisulven. Berättelsen är baserad på Eddan och myten om fängslandet av Fenrisulven och hur Tjalve och Röskva blev Tors tjänare.

Läs mer på petermadsen.info

"För en massa år sedan köpte en vän till mig alla då utgivna Valhall-albumen och jag läste nog några av dem. Vid samma tid var det på modet med asadyrkan och alla som inte ville vara mesar hade en torshammare om halsen. Även jag. Då tyckte jag att det var häftigt med nordisk mytologi och jag lärde mig snabbt att rabbla de vanligaste gudarna och deras attribut etc. Nu tänkte jag att jag skulle läsa alla albumen i rätt ordning och se om jag tycker dom är lika bra nu som då. Detta första album minns jag att jag läst vid ett flertal tillfällen, så jag visste lite om vad som väntade. Ingen större överraskning, men inte heller någon besvikelse."

[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar