"Fet-Mats: en gruvdrängs hemska öde" av Maria Bergström & Susanne Jobs

ISBN 91-631-6834-0 | Sensus studieförbund, 2005 | 40 sidor

Följ med på en tidsresa till Falun år 1677. Mats Israelsson åkte ensam på tunnan ner i koppargruvan och försvann. Han återfanns 42 år senare och var då okänd för alla utom sin åldriga fästmö Margareta. Själv hade han inte åldrats en enda dag. Brrättelsen om Fet-Mats är både dramatisk och romantisk. Dessutom är den sann.

Läs mer på t.ex. wikipedia.se och www.fet-mats.se

"Vanligtvis läser jag sällan böcker av typen ”en-sann-historia”, men det här var ett givande undantag. Först och främst hade jag aldrig ens hört talas om Fet-Mats så det var både en spännande och intressant bekantskap. Men också för att jag just nu är inne i en period av mycket släktforskande och då jag har några av mina rötter i Dalarna och dess gruvor var det extra fascinerande läsning."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt