"Tintin i Sovjet" av Hergé

ISBN 91-638-4028-6 | Bonnier Carlsen, 2004 | 141 sidor
(Tintins äventyr, 1)

I sitt första äventyr reser journalisten Tintin och hans hund Milou till Sovjet för att avslöja hur kommunismen egentligen fungerar. Halsbrytande scener avlöser varandra utan någon röd tråd, när vi för första och enda gången ser Tintin skriva en artikel och Milou får smak för whisky. Detta var det enda äventyr som Hergé aldrig tecknade om, förmodligen för att det var ett rent beställningsjobb som han inte var helt förtjust i att göra. Det är alltså det enda tintinäventyret helt i svartvitt.

"Eftersom Tintin i år fyller 80 år tänkte jag fira honom genom att plöja igenom alla tjugotre albumen som utkommit på svenska. Redan i början av 1980-talet läste jag mina första Tintin äventyr och har alltsedan dess varit ett troget fan. Däremot tror jag aldrig att jag läst alla album och definitivt inte i rätt (?) ordning, så nu får det faktiskt vara dags. Tyvärr blev jag ganska besviken på just detta album (som jag inte läst tidigare) eftersom Tintin verkar vara en blandning av Stålmannen, Einstein och en idiot. Allt spännande händer dessutom i den sista rutan på varje uppslag vilket gör att historien blir en aning haltande. Berättelsen i sig är heller inget vidare och man förstår varför Hergé inte ville teckna om serien."

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt