lördag 27 september 2008

"Kyckling med plommon" av Marjane Satrapi

ISBN 978-91-7037-370-1 | Ordfront Galago, 2008 | 85 sidor

Efter succén med Persepolis berättar Marjane Satrapi den tragiska historien om sin mammas farbror Nasser Ali Khan, en gudabenådad musiker i 1950-talets Teheran. Efter att hans hustru slagit sönder hans älskade tar - en iransk luta - bestämmer han sig för att dö. Under sina sista åtta dagar ser han tillbaka på sin ungdom och hur livet kom att bli för hans barn. På den åttonde dagen kommer dödsängeln, och läsaren får till sist veta den verkliga anledningen bakom Nasser Ali Khans beslut att dö.

"Vi ska läsa seriealbum i Läsecirkeln till nästa gång och när jag såg den här titeln på jobbet tänkte jag tjuvstarta och få lite övning. Jag minns nämligen inte när jag läste en seriebok senast. De s/v illustrationerna gör mig inte direkt överförtjust, men de har sina poänger och tillsammans med den ibland både humoristiska och bitande vassa texten blir helheten helt ok."

[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar