"Mig äger ingen" av Åsa Linderborg

ISBN 978-91-7036-218-7 | Storyside, 2007 | 6 CD | 7 timmar | e-bok
Uppläsare är Katarina Ewerlöf

"Pappa sa att vårt fönster var som lucka 24 i en adventskalender. Han drömde om att folk gick förbi huset, tittade upp mot lägenheten och tänkte att där måste det bo ett duktigt fruntimmer.
- Jävlar vad förvånade dom blev, kärringarna, om dom fick höra att här bor inget fruntimmer, här bor härdarmästare Leif Andersson!"

Mig äger ingen är Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse om klasstillhörighet, manlighet och utanförskap. Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall.

"Egentligen gillar jag inte böcker av typen en-sann-historia. Kan inte förstå varför man vill läsa om tragedier, elände och misär när det finns så mycket bra påhittade berättelser man kan läsa istället. Att läsa för mig är att koppla av, njuta och drömma mig bort och det kan jag verkligen inte göra i böcker som den här."

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt