"The Diary of Ma Yan: The life of a Chinese schoolgirl" av Ma Yan & Pierre Haski

ISBN 978-1-84408-180-6 | Virago, 2005 | 208 sidor

'No more money for school this year. I till the land in order to pay for my brothers' schooling. When I think of the happy times at school, I can almost imagine myself there. How I want to study!' - Ma Yan, aged 13.

When the journalist Pierre Haski was passed three small brown notebooks in a remote province in Northeastern China, an extraordinary friendship began. 'A few years ago in the remote village of Zhangjiashu in Ningxia region of northern China Ma Yan was distraught because her parents could not afford to keep her in school. Today she is the 16-year-old author of Ma Yan's Diary which has appeared in seventeen languages. Thanks to its publication, her family is no longer poor, and 250 other Ningxia youngsters, mostly girls, now have scholarships to continue studying'.

Boken gavs ut på svenska av Wahlström & Widstrand 2003 med titeln Ma Yans dagbok.

"Hade bland annat med mig den här boken på min senaste Kina-resa, men hann inte läsa den förrän jag kom hem. Och det är jag glad för. För om jag hade läst den under resan hade jag garanterat inte kunnat njuta av min semester på samma sätt som jag nu gjorde. Denna halvbiografiska berättelse är en beklämmande skildring av den fattigdom som är mer regel än undantag på den kinesiska landsbygden. Ma Yan berättar t.ex. att hon har 1 Yuan i veckopeng (ca. 1 kr) och att lifta med en traktor från skolan i staden hem till föräldrarna i byn kostar lika mycket enkel väg, så hon blir därför tvungen att gå flera mil i alla väder. Hon sparar på så sätt sina pengar för att kunna köpa till en extra matportion grönsaker i skolan eller skrivmaterial i form av anteckningshäften och pennor. För oss som aldrig varit fattiga, saknat mat eller möjlighet till utbildning är detta verkligen en helt otrolig kunskapskälla. Jag kan därför rekommendera denna bok i upplysningssyfte till alla som inte vet vad fattigdom vill säga (ja, även alla andra också)."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt