"Den gode maken på Zebra Drive" av Alexander McCall Smith

ISBN 978-91-7351-156-8 | Damm, 2008 | 240 sidor
(Damernas detektivbyrå, 8)

Mma Ramotswe på Damernas detektivbyrå har inte en lugn stund. Hon har problem med både sin man och sin sekreterare, Mma Makutsi. Mma Ramotswes man, mr J.L.B. Matekoni, vill också bli detektiv, han är nämligen trött på att laga bilar. Men klarar han av att lösa ett fall lika bra som sin fru? Mma Makutsi funderar över om hon verkligen behöver arbeta längre när han snart ska gifta sig med sin rike fästman. Eller kan hon kanske få ett mycket bättre jobb någon annanstans? Damernas detektivbyrå har också ett mycket knepigt fall att lösa: på ett sjukhus har tre personer dött vid exakt samma tidpunkt i exakt samma säng tre fredagar i rad. Kan det vara något annat än slumpen som ligger bakom dessa dödsfall?

Läs mer på www.alexandermccallsmith.com

"Detektivbyråns okonventionella utredningsmetoder väcker ständigt förundran hos mig och jag imponeras av att Mma Ramotswe alltid lyckas lösa sina fall, hur banala de än verkar vara. Samtidigt inser jag att folket i Botswana antagligen lever ett mycket enklare men ändå mer innehållsrikt liv än vad jag gör. Mitt liv känns komplicerat och inrutat, utan plats för spontanitet och naturlighet. Jag kanske helt enkelt får ta och flytta till Afrika?"

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel