"Den som gräver en grav" av Yrsa Sigurðardóttir

ISBN 978-91-7351-088-2 | Damm, 2007 | 12 CD | 14 timmar
Uppläsare är Marie Richardson
(Þóra Guðmundsdóttir, 2)

En kvinnlig arkitekt hittas mördad i närheten av ett nyöppnat hotell utanför Reykjavik. Hotellet, som sägs vara hemsökt av spöken, är ett rekreationscenter med new age-förtecken. Advokaten Þóra Guðmundsdóttir kallas till platsen av hotellets ägare, Jonas, som är misstänkt för mordet. Þóra inleder metodiskt sin undersökning och inser snart att väldigt många människor har velat se den mördade kvinnan död. Det visar sig också att de två gårdarna ruvar på gamla familjehemligheter. Hemskheter som ingen vill ska komma i dagen. Þóras uppgift blir att se om de historiska händelserna kan ha mågot samband med vad som händer just nu.

"Den här historien är inte lika skrämmande och suggestiv som debuten, men det kryllar av mer eller mindre suspekta människor i och i närheten av hotellet. Namnen ställde än en gång till det lite för mig och jag hade vissa problem i början att komma ihåg vem som var vem och deras inbördes relationer. Om det är något jag saknar så är det frånvaron av naturbeskrivningar. Jag ser framför mig ett kargt och blåsigt Island, men skulle gärna vilja läsa om det också. Det hade varit en bonus. Ser fram emot nästa del, när nu den kan tänkas komma ut."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt