"Nefertiti" av Nick Drake

ISBN 978-91-0-011155-7 | Bonnier, 2007 | 358 sidor
(Rai Rahotep, 1)

Egypten, 1300-talet före vår tideräkning. Det vidsträckta och kulturellt högtstående imperiet styrs av farao Akhenaton och hans gemål, den vackra Nefertiti. De har genomfört stora förändringar, skapat en ny stad och religion som ska rensa ut i det korrupta prästerskapet och förändra samhället. Lika älskad som avskydd och beundrad, är Nefertiti omvälvningarnas självklara nav. Men alldeles innan staden och dess tempel ska invigas viskas det i staden att den mytomspunna och undersköna drottningen är spårlöst försvunnen. Rahotep är en ung kriminalkommissarie som är omtalad för att han med okonventionella och moderna metoder mästerligt löser sina fall. Han tillkallas för att lösa mysteriet med den försvunna Nefertiti. Med den vackra utsmyckade staden som kuliss söker Rahotep febrilt efter sanningen, för han har både tiden och många av Egyptens mäktiga män emot sig. Faror och fiender lurar överallt och Rahotep inser snart att han inte kan lita på någon. Men en sak är säker: lyckas han inte hitta drottningen före utsatt tid kommer han inte levande ifrån staden.

"Trots att boken började bra, så tappade den snart fart och blev långtråkig och ointressant. I vanliga fall älskar jag både deckare och historiska romaner (speciellt från Egypten) så jag trodde att detta skulle bli en bra kombination, men jag bedrog mig. Min bristande läslust kan ju givetvis också vara en bidragande orsak till att jag inte gillar boken, men jag tror ändå inte att jag skulle ge den högre betyg. Får se om jag läser nästa del i serien ..."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt