"En munter begravning" av Ljudmila Ulitskaja

ISBN 978-91-7028-091-7 | Bazar, 2007 | 205 sidor

Augusti 1991. I en het och fuktig lägenhet på centrala Manhattan ligger den rysk-judiske konstnären Alik för döden, omgiven av hustru, förna älskarinnor och ett otal vänner, de flesta ryska emigranter. De går halvnakna i hettan, dricker te, vodka och margaritas, de skrattar, gråter, grälar och minns. Och mitt i sorgen och hettan följer den brokiga emigrantskaran intensivt nyhetssändningarna från Moskva - en statskupp pågår i landet som de fysiskt har övergett men som för alltid kommer att prägla dem.

"Jag förväntade mig mycket mer av den här boken, så jag blev ganska besviken när det inte infriades. Handlingen kryllar av folk och ingen av dem tycks kallas samma sak två gånger, vilket gör mig förvirrad på gränsen till galen. Inte heller är berättelsen särskilt spännande, det händer knappt någonting och att den skulle vara burlesk är en grov överdrift."

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt