söndag 9 september 2007

"Idilia Dubbs dagbok" av Genevieve Hill

ISBN 91-88877-43-4 | Tiden, 2001 | 230 sidor

Detta är den sanna historien om den sjutton år gamla fröken Idilia Dubb från Edinburgh. När hon 1851 var på resa med sin familj i det tyska Rhenlandet försvann hon plötsligt under mystiska omständigheter. Det stod att läsa i den tidens tidningar om de fruktlösa försöken att finna några spår efter henne. Tio år senare hittades kvarlevorna av Idilia Dubb i en tornruin. Vid hennes sida hittades också hennes dagbok och ett fantastiskt romantiskt äventyr uppdagades ... Genevieve Hill, Idilia Dubbs väninna, tog hand om dagboken, redigerade den och försökte få den förlagd då, på 1860-talet. Hon lyckades dock inte med detta, varefter dagboken och fröken Idilias öde föll i glömska. För några år sedan återfanns den, väl bevarad, hos en stiftelse i Edinburgh.

"Första gången jag hörde talas om den här boken var i juni då bokens sanningshalt diskuterades på en e-postlista. Naturligtvis blev jag nyfiken och ville läsa boken själv och bilda mig en egen uppfattning, men tyvärr får jag nog erkänna att mitt omdöme färgades ganska mycket av att jag redan visste en del om boken. Men jag tror inte att jag skulle ha tyckt så värst annorlunda om boken om jag inte redan vetat det jag visste innan jag började läsa. Bokens huvudperson Idilia uppför sig verkligen inte som en 17-åring flicka borde uppträda på 1850-talet, dessutom är hennes mamma inte ett dugg bättre än Idilia utan flirtar hej vilt med olika karlar och pappan är en riktig toffel. De olika händelserna är jag också lite tveksam till. Trots att mamman är en riktig tyrann så förstår jag inte varför Idilia rymmer och helt litar på en man hon inte känner. Att hon sedan har sin dagbok med sig överallt verkar också lite lustigt. Eller? Jag har själv aldrig skrivit dagbok så jag vet inte om man verkligen behöver vakta den med sitt liv så som Idilia gör. Sen tvivlar jag på att dagboken skulle vara i ett så gott skick efter att ha legat i det närmaste oskyddad för väder och vind i 10 år. Idilias kropp och kläder var det ju inte mycket kvar av. Och varför var väninnan Genevieve Hill tvungen att redigera dagboken innan hon försökte få den publicerad? Om man jämför skrivstilen från den s.k. dagboken med en text som verkligen är skriven 1850 finns stora skillnader. Varför? Borde inte en överklassflicka som Idilia kunna skriva lika vackert? Nåja, jag har i alla fall bestämt mig för att det här är en påhittad historia, och inte ens en bra sådan.

Efter att ha googlat lite på ämnet fick jag fram några läsvärda länkar, bl.a. på wikipedia.org, kanalen.org, barnebokkritikk.no, dagbladet.no ..."


[BB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar