"Midvinterblod" av Mons Kallentoft

ISBN 978-91-7036-161-6 | Storyside, 2007 | 11 CD | 13 timmar
Uppläsare är Torsten Wahlund
(Malin Fors, 1)

Det är den kallaste vintern i mannaminne och en man hittas hängd i ett träd ute på Östgötaslätten. Tillvägagångssättet påminner om de gamla asatroendes ritualer vid människooffer och kriminalinspektör Malin Fors ger sig ut på jakt efter mördaren. Men rör det sig verkligen om ett offer? Och varför har någon velat ge sig på Bollbengan, en av Linköpings utstötta? Under de kalla stjärnorna svävar Bollbengans ande och manar på Malin att ta reda på hans historia.

"Den här boken påminner alldeles för mycket om Anna Jansson’s Stum sitter guden, som också tar upp ritualmord förknippade med asatro. Parallellerna är många men sluten och, tack och lov, intrigerna skiljer sig markant åt. Jag vet inte om det beror på att jag läste ljudboken, men jag fick ingen ordentlig kläm på vem som egentligen gjort vad. Lyssnade på sista cd:n en gång till men blev inte klokare för det. Lite trist för jag gillade verkligen boken – rakt enkelt språk och ett brett persongalleri som inte lämnar något åt slumpen. Trots detta ser jag fram emot kommande delar i serien."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs