"Främling på tåg - hur jag, med vissa avbrott, dagdrömde och rökte mig runt Amerika" av Jenny Diski

ISBN 91-501-0349-0 | Alfabeta, 2005 | 304 sidor

Jenny Diski ger sig i "Främling på tåg" ut på en ny resa. Hon reser med tåg genom dagens USA och möter, en smula avvaktande, en rad människor. Människor fyllda av berättelser som väcker minnen hos henne själv. Hon minns sin barndoms Amerika, drömmarnas land. Ingen kan som Jenny Diski skildra både en yttre och inre resa på ett som ger läsaren en upplevelse av bådadera. Hon är en skoningslös iakttagare som med humor och skärpa skildrar såväl sina medpassagerare som sig själv. Hennes reseskildringar har hyllats och Främling på tåg har tilldelats Thomas Cook Travel Award 2003 och JR Ackerley Award for Biography, alltså ett pris för bästa reseskildring och ett för bästa biografi!

Läs mer på jennydiski.co.uk

"Jag såg verkligen fram emot att läsa den här boken för den lät riktigt bra, men jag blev grymt besviken. Hade väntat mig att boken skulle vara lite mer av en reseberättelse från USA och inte en biografi över Diski. Jag är inte ett dugg intresserad av hennes kaotiska uppväxt i London, hur hon åkte tunnelbana hela dagarna och hur hon tillbringade flera perioder på mentalsjukhus. Skulle mycket hellre ha läst om naturen, människorna, maten etc. under hennes resa i den amerikanska södern."

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt