"Eunuckens gåta" av Jason Goodwin

ISBN 91-501-0718-6 | Alfabeta Bokförlag, 2007 | 347 sidor
(Yashim - detektiven i Istanbul, 1)

Året är 1836 i Istanbul. Fyra officerare i sultanens armé har spårlöst försvunnit och en av dem hittas spektakulärt mördad i en järnkittel. Samtidigt har en av sultanens konkubiner blivit strypt i palatsets harem. De mystiska morden oroar sultanen som just är i färd med att införa nya reformer i riket. Eunucken Yashim får i uppdrag att lösa mordfallen. Men tiden är knapp och ledtrådarna få. Yashims ställning som eunuck gör att han i jakten på mördarna kan röra sig fritt och obemärkt i stadens olika miljöer: i sultanens palats, i verkstäderna bland hantverkarna, i basarerna bland köpmännen. Spåren leder honom in i stadens krokiga gränder - och ner i det osmanska rikets tumultartade historia.

Läs mer på www.jasongoodwin.net

"Kanske inte en av de mest spännande böckerna jag läst på sistone, kanske inte överhuvudtaget, men jag är ändå nyfiken på de två resterande böckerna i serien. Jag gillar tonen, platsen och intrigen, men Yashim är tyvärr en ganska blek person, likaså resterande figurer i persongalleriet. Miljöerna i 1830-talets Istanbul skulle kunna förstärkas markant med till exempel en karta. Omslaget på boken är också ganska missvisande, för man förutsätter ju att detta är Yashim, men inuti boken kan man sedan läsa att han är slätrakad. Vem är då mannen på omslaget? Även titeln är för mig lite underlig, jag kanske missuppfattade allt, men jag hittade ingen gåta vare sig ställd av en eunuck eller någon annan."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs