"Doppler" av Erlend Loe

ISBN 91-7036-085-5 | Storyside, 2007 | 4 CD | 5 timmar
Uppläsare är Lennart Jähkel

Den kultförklarade författaren Erlend Loes har skrivit en tragikomisk roman om Andreas Doppler, som får nog av all duktighet, trivsamhet och konsumtionshysteri och helt sonika lämnar sitt välordnade familjeliv, flyttar till skogs och blir bästa vän med en älgkalv. Men livet i skogen blir inte så fridfullt som han hoppats på. Loes absurda humor och underfundiga samhällskritik når nya höjder!

"Har hört mycket bra om den här boken så när jag såg att den kommit som ljudbok kunde jag inte låta bli att låna den. Dessutom är det en av mina favoritskådespelare som gjort inläsningen. Boken börjar inte bra eftersom jag inte är någon stor fantast av skildringar där djur skadas eller dödas. Men efter ett tag slipper jag bli påmind om det hela tiden och boken utvecklar sig till att bli riktigt underhållande läsning. Människorna som Andreas Doppler möter är varandras motsatser och trots att han inte har några fördomar vad gäller inbrottstjuven ’Järn-Roger’ så gillar han inte ’Moderaten’ som stör honom i skogen och han tycker att ’Düsseldorf’ (som bygger en modell av faderns död i en belgisk by under andra världskriget) är lite konstig. Ska läsa efterföljaren ’Volvo lastvagnar’ om ett tag."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel