"Brännmärkt" av Catharina Ingelman-Sundberg

ISBN 91-7953-479-1 | Bonnier, 2006 | 10 CD | 11 timmar
Uppläsare är Katarina Ewerlöf
(Anne Persdotter, 1)

År 1391 reser den unga borgarhustrun Anne Persdotter från Lübeck till sin barndomsstad Stockholm. Anne väntar sitt första barn, och tillsammans med sin make hoppas hon börja ett nytt liv. Drömmarna slås i spillror när det gamla Hansaskeppet förliser. Som enda överlevande räddas hon i land i skärgården av ett fiskarpar, men hon inser snart att hon svävar i fara. Hon flyr in till staden, där hon föder en dotter och förtvivlad får beskedet att barnet inte lever. Anne måste nu bygga upp en egen tillvaro. Stockholm är en osäker plats, inte minst för en ensam kvinna, och hon måste hela tiden vara på sin vakt mot personer som vill henne illa. Men Anne låter sig inte kuvas, hennes vilja är starkare än sorgen och rädslan. För första gången möter hon kärleken, och hon får arbete hos den stilige, tyske köpmannen Alf. Och när förföljarna närmar sig och Stockholm skakas av fiendens grymheter gör Anne allt för att överleva.

Läs mer på www.catharinaingelman-sundberg.com

"Tyckte mycket om "Mäktig mans kvinna" som jag läste för några år sedan och när jag såg att det kommit en ny skönlitterär bok av samma författare ville jag gärna läsa den också. Däremot fick jag först efter att jag läst färdigt boken klart för mig att det var första boken i en serie (tyckte ju att boken slutade lite abrupt). Om det beror på författarens bakgrund som arkeolog eller om det är det fängslande, raka språket som ökar trovärdigheten i boken vet jag inte, men jag rycks med och vill inte sluta läsa (lyssna). Om en historisk skönlitterär bok behandlar något som verkligen hänt lär man sig, för det första, något under tiden man läser och, för det andra, blir man förhoppningsvis intresserad av att veta mer om den händelsen. Själv hade jag t.ex. aldrig hört talas om ’Käpplingemorden’, men nu vet jag. Jag blir också oerhört inspirerad och vill själv försöka att skriva en historisk bok med arkeologisk anstrykning."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson