"Vi faller" av Pär Östling

ISBN 91-7037-163-6 | Ordfront, 2006 | 331 sidor

Karl bor ensam med dottern Carina på en gård i byn Bofara i Hälsingland, sedan hans fru Lena lämnat honom och sonen flyttat hemifrån. Han är en drömmare, med ständigt nya projekt, som ser den nya tidens möjligheter istället för att beklaga sig över att det gamla försvinner. I sin längtan efter förändring och förnyelse liknar han sin dotter, men hon har inte hans förmåga att omsätta sina drömmar i handling. Carina är på många sätt en typisk tonåring. Hon är trött på byn, trött på sig själv och trött på sin egen oföretagsamhet. Men inom henne lurar också det stora mörkret, det som kanske inte bara är tonårsleda.

"Jag gillar verkligen den här typen av böcker som handlar om vanliga människor, som gör vanliga saker. Det har kommit flera stycken i denna genre på senaste tiden, bl.a. Oscar Danielson's "Siljans konditori" och "Johannas backe", Linda Olsson's "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" och Anne B. Ragde's "Berlinerpoplene" och "Eremittkrepsene". Den här boken är dock inte en av de bästa, men de första 2/3 är helt ok, medan den sista 1/3 är en aning förvirrande. För att inte tala om slutet som jag tyvärr inte alls förstod. Charmigt skriven, där allt folk säger är på något slags försvenskat hälsingemål. Dessutom känner jag igen mig mycket i naturbeskrivningarna, platserna m.m. eftersom jag bott i Söderhamn en tid."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt