onsdag 10 januari 2007

"Dödlig rättvisa" av Barbara Nadel

ISBN 91-975458-5-6 | Midas, 2006 | 283 sidor
(Francis Hancock, 1)

Oktober 1940. Varje natt vräker det tyska flyget ner sina bomber över London i 'slaget om Storbritannien'. Francis Hancock är begravningsentreprenör i det slitna och håst provade East End. Han var med redan i 'första vändan' och minnena av första världskrigets fasor hindrar honom från att gå ner i trånga utrymmen, som skyddsrum. Istället springer han, under den brinnande himlen. När en man kommer stapplande genom kaoset och skriker att han blivit nedstucken, utan att se skadad ut, avfärdar Hancock honom som bara en annan förlorad själ. Men några dagar senare dyker mannens kropp upp på begravningsbyrån, och Hancock börjar ana att något inte står rätt till. Utnyttjar någon kriget för att begå mord? Hans efterforskningar drar honom allt djupare ner bland hot och försåtliga lägner, och någonstans finns någon som till varje pris vill att sanningen förblir begravd. Detta är Francis Hancocks första utfärd i brottets mörka värld, men om han inte finner sanningen innan de finner honom, kan det bli hans sista ...

"Har tidigare med nöje läst tre av författarens deckare från Istanbul, så när jag såg den här boken på biblioteket tvekade jag inte att låna den. Visst är huvudpersonen en aning excentrisk, men helheten är förvånansvärt trivsam. Jag måste också erkänna att jag i vanliga fall försöker hålla mig ifrån böcker om andra världskriget, eftersom det är en av de tråkigaste perioderna i vår historia (och dessutom uttjatad i skolan). Men med tanke på dessa omständigheter är jag ändå förvånansvärt positiv till boken. Den är lättsam, något bisarr och intrigen är väl bearbetad och genomtänkt. Efter ungefär 2/3 anade jag vem mördaren var, men trots detta förtog det inte spänningen av att läsa det resterande avsnittet. Jag ser fram emot nästa del i serien som utkommer under 2007."

[BBBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar