lördag 16 december 2006

"De kinesiska sylmorden" av Robert van Gulik

ISBN 91-86488-48-1 | Ellerström, 1989 | 205 sidor
(Domare Di, 6)

En ung flickas försvinnande, ett kvinnolik utan huvud, förgiftandet av en mästerboxare på ett badhus och ett fem månader gammalt dödsfall under dunkla omständigheter: dessa är de problem som i rask takt konfronterar domare Di under hans första ämbetstid i Pei-chow, ett stadsdistrikt nära norra gränsen av det kinesiska imperiet under den lysande Tangdynastin. Och denna gång står inte blott domarens ära som mästerdetektiv på spel: han hotas jämlikt kinesisk lag med neslig avrättning och dödsstraffet i en av dess svårare former efter gravskändning och falsk anklagelse för mord; därtill rubbas hans vanligen upphöjt konfucianska sinneslugn av den gryende kärleken till en vacker, behagfull, kultiverad - och andra gången gift - kvinna! Det är en situation där inte ens hans tre betrodda adjutanter Ma Joong, Chiao Tai och Tao Gan, eller hans utmärkte gamle trotjänare sergeant Hoong, förmår vara domaren behjälpliga.

"Har alltid varit intresserad av Kina och kinesisk kultur, men sen jag var i Shanghai i augusti har jag blivit snudd på fanatisk. Kom på att jag för några år sen läste en historisk deckare (Mord i Kanton) som jag tyckte om och som jag visste fanns flera delar av. Den här boken utspelar sig innan den förra jag läste, men eftersom det är avslutade berättelser så spelar det ju ingen större roll. Väldigt spännande när fler och fler fall knyts samman. Intrikat intrig och detaljerade personporträtt."

[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar