onsdag 18 oktober 2006

"Blod och död" av Jens Ganman

ISBN 91-37-12728-4 | Forum, 2005 | 361 sidor

Går dokusåpakonceptet att skruva ett varv till? Eller sjunger det på sista versen? Självklart inte. Folk älskar dokusåpor. Och seriemördare. Och våld. Så varför inte bjuda publiken på ett program som kombinerar dessa företeelser och spränger alla gränser? Så resonerar tv-producenten mr Love och samlar Amerikas tio farligaste kriminella på en paradisö för att se vem som klarar sig längst. Samtidigt som han delar ut obegränsat med vapen och droger och dränker deltagarna i usel popmusik och ännu uslare skräckfilmer – dygnet runt. Och kanske hade det funkat, om det inte varit för humanisten och populärkulturexperten dr Butterworth, som trots sitt blodiga förflutna tänker göra allt för att korsa mr Loves ondskefulla planer och bevisa att även seriemördare har ett hjärta ...

Läs mer på www.jensganman.com

"Nej, det här var ingenting för mig och hade det inte varit för Läsecirkeln hade jag aldrig läst den. Den är inte direkt dålig, men den är inte bra heller. Den saknar liksom handling och är ganska förutsägbar. Dessutom retar jag mig på att den ska va amerikansk, men ändå förekommer massa typiskt svenska saker i handlingen (t.ex. lyssnar dom på Povel Ramel, vilket jag inte tror är så vanligt i USA. Eller?)."

[BB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar