torsdag 27 juli 2006

"Fågelvägen" av Ann-Marie MacDonald

ISBN 91-46-20441-5 | Wahlström & Widstrand, 2004 | 748 sidor

Det är 1960-tal och kalla kriget pågår. Flygofficeren Jack McCarthy har efter lång tid utomlands blivit stationerad vid en stillsam flygbas i Kanada, nära den amerikanska gränsen. McCarthys är en ovanligt lycklig familj. Den vackra Mimi är en perfekt maka och mor. Deras barn, den livliga, djärva åttaåringen Madeleine och hennes bror Mike, har redan fått massor av vänner. Jack har en bra tjänst som överstelöjtnant. Vad ingen vet är att Jack i största hemlighet samarbetar med både den engelska underrättelsetjänsten och det amerikanska flygvapnet för att hjälpa en avhoppad sovjetisk rymdforskare. Snärjd som han är i ett nät av lögner ser han inte vad som håller på att hända med hans familj, eller med barnen i hans närhet. Ingen ser. Inte förrän en flicka försvinner spårlöst i skogen ...

"Ojoj vilken tegelsten! Trodde nästan inte jag skulle ta mig igenom den, men tillslut så lyckades jag på något vis. Spänningsmässigt sett är det en ganska blandad berättelse som ibland (tyvärr) har en tendens att sväva ut lite väl mycket från ämnet, vilket snart resulterar i en bok på 748 sidor. Det sista avsnittet (ca. 250 sidor) då allting skall klaras upp är lite segt och jag saknar samma läsrytm som i den tidigare delen av boken. Boken är bra, välskriven och fullspäckad med fakta och historia, så om inte annat så har jag lärt mig mycket om bl.a. kalla kriget."

[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar