"Da Vinci-koden" av Dan Brown

ISBN 91-7953-184-9 | Bonnier, 2004 | 16 CD | 19 timmar
Uppläsare är Jan Waldecranz

Ett mord inträffar på ärevördiga Louvren i Paris. Den döde innehade en högt uppsatt post inom museet men den påföljande polisutredningen visar också att han var medlem i ett hemligt sällskap med rötter så långt bakåt i tiden som till Jesu dagar. Det som förbryllar polisen är att den döde har lämnat flera märkliga tecken efter sig som ingen förstår utom hans sondotter, den välkända kryptografen Sophie Neveu och den berömde symbolisten Robert Langdon. Men de båda blir misstänkta för mordet och polisen jagar dem liksom den hemlighet som Sopies farfar tog med sig in i döden och som han nu försökt avslöja för sin sondotter. En våldsam jakt tar sin början som börjar i Paris och slutar vid ett gammalt kapell ute på den engelska landsbygden.

"Nu har jag också läst årets mest omtalade bok, men inte är jag helt frälst som de flesta läsare verkar vara. Visst var den bra, men ... Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte ger den en 5:a ... Kanske för att den innehåller så enormt mycket fakta eller för att jag lyssnat och inte läst den ... Tja, jag vet helt enkelt inte."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt